Brasilien - Recife

21 November

Jag flog med bolaget TAM Airlines ifran Sao Paulo, dock kan man ocksa ta GOL Airlines, dessa tva bolagen ar som varan Ryan air hemma i Sverige. Et billigt bolag och det finns oftast platser med dom i sissta sekund.
Nar jag landade stod mina andra van Bruna och vantade pa mig. Vi pratade halva natten om allt och inget, sa ar det nar man inte sett vanner pa lange.
Bruna bor i ett omrade som ar ca 40 min norr om flygplatsen, ca 25 min med buss till stranden:
Joas Santos Pilho, Casa Porte. Det ar ett fint omrade att bo i tryggt och sakert, men skall man uppleva Recife, tycker jag nog att man skall bo nara Boa Viage Beach eller mer norrr, fast vid kusten. Dock skall man passa sig, for efter att man borjat med storre fartyg med export och import till Ricife sa andrades allt under vattenytan, av nagon underlig anledning. Sa det kom extremt manga hajar hit, sa man far inte riktigt lov att bada overallt pa stranden, dock att spela volley boll eller bara njuta av solen ar perfect.

22 November - Poolen

I Brunas lagenhetshus har de, gym, pool och 40 vaningar. Lite lyxigt och haftigt. Utsikten ifran min balkong ar en Momorkyrka, jatte vacker pa kvallstid.

Men man far ju nyttja sina tillgangar, sa ner till poolen och njot.
Nar man trottnar pa de kan man ga och shoppa. Sydamerikas storsta Shopping Center, ligger ca 15 min med buss har ifran. Dit kan man ta sig, fast jag gick ca 150 m till Plaza Shopping. Njot av en god Brigadero och en bok.
Pa kvallen kom Bruna och hennes kusin Bresilla hem med alla brasiliansk mat ifran Recife du kan tanka dig. Det var manga olika puddingar, roror gjorda pa majs, ingefara och ris. Riktigt gott, dock ar maten inte den mest helsosamma skall man veta.

23 November - Olika turer

Jag gick ca 2,5 km och fann denna fantastiska park,. Dar njot jag bara ett par timmar med en glass och en bok.

Tillbka a till Plaza Shopping, kollade pa liite olika turer man kunde aka med pa, med ett bolag som heter: LUCK-Pernambuco. de ar dock ett brasilianskt bolag, men kan man de enklaste orden forstar man. For detta bolaget har de billigaste resorna och de resor jag ville aka pa, ett bra val.

Jag ville aka till Porto de Galinhas och Guadelupe/Ilha de Santo Alexico.
Porto de Gallinjas: ar kant for deras vackra korallrev, underbara strander och ett hav rikt pa fargglada fiskar, 40 R$ (130 SEK).
Guadelupe/Ilha de Santo Alexico: Ar en o som ligger norr om Recife, dit tar man sig med en battur pa ca 1 h och man bara njuter av vad havet och stranderna har att erbjuda, 65 R$ (211,5 SEK).
Dock var on ej bokbar, da de maste vara minimum 8 personer och den kommer inte att ga denna veckan, sa jag kikade lite och valde att aka till Carneiros Beach - den ar kand for att vara den vackraste stranden pa hela ostsidan av Brasilien, 55 R$ (179 SEK).
Men de finns sa mycket att valja pa: Jeepsafari - da man aker till de vackra vattenfallen i Primavera i omradet Pernambuco,man aker igenom sockerplantage etc. 165 R$ (537 SEK).
Sataden Olina, ca 1,5 h norr ifran Recife ar en vacker kulturstad med massa shopping, 35 R$ (114 SEK), man kan ocksa ta sig dit pa egenhend, bussar och taxi gar dit. Taxi kostar ca 75 R$ (245 SEK) one way.

24 November - Porto de Galinjas

Turen var som sagt pa portugisiska, jag hangde mad de forsta 15 min, sen somnade jag.
Det tar ca 2 h dit.

Porto de Galinjas gar nastan bara att beskriva i bilder. Sjalva Porto de Galinjas ar ett omrade med en strand och ett korallrev, men foljer man stranden jams bada hall finner man mer an 17 olika strander.
Det fanns olika turer man kunde gora under dagen, en battur och mata fiskar, 10 R$, aka Buggies jams stranderna i ca 2 h, 30 R$ och dyka med tuber, 80 R$.
Jag ville dyka, de var erfarna och duktiga: Mergulho Diving (www.mergulhoganesh.com.br). Man far segla ut till en annan bat som har utrustningen, dar fick jag min guide Filipe som tog mig runt de stora korallrevet som har formen av Brasiliens karta. Vi simmade in under i grotter och sag alla dess fiskar, inga faliga fiskar bara fargglada och nyfikna fiskar. Har man dykt i Egypten var detta kanske inte alls wow, men har man dykt runt ii grekland var det wow. Vi var nere pa mellan 3-7 meters djup. Enkelt men kul, i priset ingar ocksa en CD med alla bilder din guide tar pa dig under vattnet.

Efter dykningen tog jag en promenad jams alla strander, de ar ca 4 km at vanster och 2,5 km at hoger med havet i ryggen. Till hoger ar surfstranderna dar ar det hoga vagor.

Till vanster ser man mest bara parasoller. Jag la mig mitt emellan och drack cocosnot vatten ur en cocosnot, gott!
Solade med solskyddsfaktor 30 i 2 h och sag ut som en rod krafta nar jag kom hem, solen ar STARK har.

Gick runt lite i omradet, da staden heter Porto de Galinjas och betyder hamnen med kycklingar, sa ser man massa kycklingstatyer runt om i stan. Det finns manga klad, bekiini, mat, sovenir butiker i omradet. dock ganska dyrt.

Hem igen.

25 November - Fixar dag

Jag tvattar idag for hand i ett handfat, man borjar lukta illa nu... Stadar i min vaska, lagar klader, ater lite och skriver blogg.

Jag tog en promenad till den stora parken som ligger i centrum av Recife, Zhakiraparken. En stor sammlingsplats for de flesta som vill fika, leka, trana, lasa en bok, etc. Jag gick dit for att lasa min roliga bok "Jakt Sasong" av Mats Strandberg. En rolig bok om Stockholms uteliv.

Vidare till kopcentret Plaza Shopping for att ga pa bio, Harry Porter, den nast sissta filemn. Helt ok, dock har jag bara sett 1:an och 2:an.

26 November - Carneiros Beach

Var pa flygplatsen kl:06.00 for att aka med transfern till Carnerios Beach, ligger ca 2 h soder om Recife. Idag igen en tur pa portugisiska och idag talade inte min guide engelska alls, sa Antonius pa LUCK resebyro, oversatte min tur innan vi akte ivag. Val pa plats tog vi en katamaran ut till sjalva stranden, de ar inte en o, men en strand mitt i ingenstans. Batturen tog ca 35 min och jag hann fa lite vanner, men ville mest ta de lugnt idag.
Val pa plats, De ar sa svart att beskriva utan bilder, men den vackraste stranden jag varit pa. Vit sand, palmer och en liten restaurang. Vattnet var helt glasklart. Man kunde lasa in alla sina saker for 5 R$. Sa var jag i vattnet och solade och laste min roliga bok. Kan livet vara battre dock.
Nagot man skall veta ar att solen ar mycket starkare har an i Europa, jag anvande 25 pa solskyddsfaktor, smorjde in mig ca 1 gang/timme och jag var en rod kraft nar jag akte dar ifran.
Vi var pa on ca mellan 9.30-15.30. Sa man har gott om tid, det finns bara en restaurng "Boroboro", den ar ganska dyr, men god. Jag hade med mig egen lunch, men tog en sallad dar.

Hemma igen runt ca 18.30, nu var de dags for brasilianskt party i norr.
Pa med vanliga klader, ner till en jatte fin fiskrestaurang vid Boa Viage Beach. Jag fick prova allt mojligt. Sma svardfiskar, ostmarinnerade rakor, rakor lagade i en pumpa. Massa annorluna goda ratter, och den kanda brasilianska olen Skol. Brunas vanner kom dit och vi hade en hej dundrans matfest fram till in pa smatimmarna.

27 November - Olinda / Volleyboll

Bruna har en van som bor i Olinda, som sa att jag kan bara inte missa en av Brasiliens vackraste stader. Vi tog oss dit med bil pa ca 35 min ifran Recife. De var vackra strander och en mysig gammaldags by. Den har allt att erbjuda. Under Carnivalen sa ar Rio de Janeiro och Olinda de platser man skall vara pa. Byn arrangerar en stor galen festival. Joan tog oss runt genom byn i Olinda. Olinda bestar av 7 stora kullar och annu fler kyrkor. Det ar som sagt en gamal by som har mycket kultur och sevardheter. Jag och Joan sprang upp for den hogsta kullen for att kunna se den vackrastaden uppifran, namnet stammer korrekt, Olinda = Vacker. Vi sag hela vagen till Recife ifran toppen, sa lackert. Vi gick forbi en teater, dar de visade den speciella brasilianska dansen for oss, sa lackert.

Vidare hem till Joan och hans bror Julious, dar deras mamma hade lagat mat for oss i over 4 h. Innan maten serverades fick vi farskpressad juice av deras pappa, sa farskt och gott.
Maten bestod av en rakrora, ungsbakat kott, ungsbakade gronsaker och ris. Ganska vanligt, men med en halt annan smak. Efterratt var hans mammas egengjorda pudding och guabaglass. Sa gott!!
Deras familj var bara helt underbar, man maste  passa pa nar man reser att lara kanna folk och komma med till deras familj, de ar en helt annan kansla och upplevelse, de ar ar valkommnande.

Sedan bestamde, Bruna, Bresilla, Julious, Joan och jag for att aka till Recife och Boa Viage Beach for att spela Volleyboll. Fler kom dit av Brunas vanner. De var sa himla roligt att de kanppt gar att beskriva, vi tog en pause och drack vatten ur en cocosnot.

Boa Viage ar haj stranden, men de ar langst ner till soder pa stranden, sa de ar ingen fara att bada langre upp, men jag skulle inte rackomendera det, jag ar livradd for hajar.

Hem for att pack for att aka till Argentina. Vi bestallde hem pizza och hade alla vanner over for att saga hej da. Bruna korde mig till flygplatsen for att checka in. Jag flog med bolaget TAM Airlines igen, men de ar billiga och bra. Min resa var dessutom billig for jag flog over natten.
02.25 Recife --> Sao Paulo (3.30 h)
08.25 Sao Paulo --> Buenes Aires (2,30 h)

Vi ses i Argentina

Sammanfattning av Recife:
Varmt och valkommnande folk, dock valdigt daliga pa engelska overallt.
Maten ar valdigt sot och bestar oftast av majs och frukter.
Som i Recife far man manga Brigaderos.
Det ar en semester ort for sol och bed mesta dels, shoppingen ar okej.
Maten ar som sagt lite for sot for min smalk.
Porto de Galinjas, Carneiros Beach, Boa Viage Beach och Olina ar ett maste!

Brasilien - Sao Paulo

1 R$ = 3,25 SEK (November 2010)

14 November - Flygresor

I Sao Paulo sa har man mottot: "If we dont have the mar (hav), we do have the bar"

jag bestallde en taxi till kl 05.00 och den kostade 20 CUC till flygplatsen. For att lamna landet maste du betala dig ur landet, 25 CUC, visa din forsakring och visa dit visum.  Denna gangen kunde jag checka in bagaget hela vagen, da jag bara hade 40 min i Panama City till att byta flyg, denna gangen reste jag med, Copa Panama. Traffade en resekamrat, Rejonaldo som ocksa skulle till Sao Paulo. Han jobbade som larare pa Kuba, men var ifran Brasilien.

Pa flyget var det riktigt trevlig personal, kanske for jag var tjej och blond, men maten smakade apa. Ingen viadre smak padet hela. En av flygvardarna fragade om han fick bjuda pa ett glas vin, nar alla andra sov. Lite roligt ar det nar jag har gratis dryck pa flyget.

Pa flygplatsen far jag springa till nasta gate, och mitt bagage kom med!

23.45 P.M framme i Sao Paulo efter 10,5 h flygresor.

Traffade min van Bruna som jag skall bo hos i 7 dagar. Vi andrade mitt flyg till Recife sa jag kunde vara med pa en Collage fest. 35 dollar att byta flyg.

Nar man landar kl:23.30 i Brasilien for att mota en brasiliansk van, aker man inte hem forst. Forst en runda i stan sa jag fick se de natte tid, sedan maste man prova en Carperinja, brasiliens dryck.

15 November

Brunas mamma gor varldens godaste frukost, med alla brasilianska frukter du kan tanka dig, annanas, meloner, bananer, cocosnot, cocosnotvatten och massa fler frukter. Frukt i Brasilien ar nagot helt annat till frukten i Sverige. Hon bor dessutom pa 10:e vaningen, sa vi har utsikt over hela Sao Paule, Bruna bor i ett omrade som heter: Tatupe, som ar ett sakert och fint omrade att bo i, nara till shopping, mat, nattklubbar, metron.

Brunas Familj

Vidare tog Bruna mig i bilen och vi akte till en park: Parque Ibirapuera (Ibirapuera's Park). Dar folk sprang, fikade, tog en promenad. Vi tog en glass och njot av dagen.

Parque Ibirapuera

Vidare till ett monument som hedrar slavarna under Columbus tid: Monumento as Bandeiras och vidare till han som grundade Brasilien:Pedro Alvares Cabral. Vidare runt i stan, shopping gatan:

Avenida Paulista (Paulista 's Avenue)

Pa kvallen tog Bruna mig till en speciell restaurang som heter: . Dar fick jag smaka pa ALLT. Allt brasilianskt kott (Picanha & Maminha), gransaker, roror, efterratter. man betalar 50 R$ (25 US $) da far man ata tills man spricker.

16 November

Sov ut och lunchen stod pa bordeet som Nissi, deras hushallerska lagat, super gott. Det ar valdigt vanligt att ha en hushallerska i brasilianska hem, nagon som gor mat, stadar, tvattar, inget ovanligt.
Vidare ut for att kopa de kanda brasilianska bikiinisarna. Hittade tva lackra i en liten butik i Tatupe omradet butiken heter: Liquido. Bra priser, ca 45 R$/ bekiini. Vidare till ett bageri, bagerierna erbjuder att prova allt innan man koper det, sa man ar matt innan man koper. Vi kopte med oss lite olika sotsaker (Pudiem - som ost kakak, Paneatone - frukt kaka, Doce de Leite - kolasas liknande fast tjockare, Beijinho - kokoskaka & Brigadero - kola/choklad boll), men brasiliens och min favorit ar Brigadero, hemligt recept.

Vidare till Brunnas Collage, hon skulle till skolan medans jag tog en brasiliansk ol i baren bredvid med nagra kompisar till Bruna, helt perfect. De brailianska folket ar sa valkomnande. Glada, harliga och pratsamma, inga problem med engalskan i Sao Paulo, men portugisiska skulle varit battre.
Varning, jo alla automater tar inte svenska VISA kort. Ta alltid ut pengar i en automat vid en bank, for denna automat fick flipp och stangde av sig, fick efter mycket om och men ut kortet, men tank pa de.
En annan rolig grej, Bruna skall parkera sin bil i ett parkeringshus, hon lamnar bilen pa med nyckeln i och gar. En lapp tankte jag man kanske bahovde i alla fall, da Bruna sager, jag tappar alltid bort lappen sa han maste alltid finna henne i systemet anda. Han har en speciell parkering till henne, sa hon inte behover ngn lapp.

17 November - Metro

Vi tog metron bort till en marknadsplats, dar man finner billiga saker, km langa gator med, smycken, frukt, tyger, klader och de ar bra kvalliteter, tva adresser: 25 de março och Ladeira Porto Geral.

De basta stallet att kopa frukt och kott pa ar: Mercado Municipal (Municipal market) och de ar har.

Vi provsmakade ocksa lite speciella ratter, friterad salt fisk: Bolinho de bacalhau loch stuvade rakor i ett friterat ostpaket: Pastel de camarão. Rakorna var goda. Vi provade massa roliga frukter och sotsaker. Nagot viktigt att kunna saga ar: Brigadero, por favor!

18 November - Outback

Vi borjade morgonen (15.00) att baka brigadero, sedan tog vi oss ut pyamasen och akte till ett shopping center, 5 vaningar och ligger i omradet: Paulistra. Det finna manga shoppinga center overallt, ingen storre skillnad. Man kan finna allt, dock ar det ganska dyrt i Sao Paulo. Skor ligger pa 150-350 R$ (75-175 US $). Zara har, men de ar nastan de dubbla priset an i Sverige. H&M finns inte. Har miss bra marken och bra butiker. Vi avslutade varan shopping pa Outback, en australiensk bar, men med varldens godaste frusna drinkar, de var ju afterwork, sa vi fick ju 2 drinkar till priset av en, dock gar en drink pa ca 16 R$ (8 US $).

Bartendern erbjod oss en grattis extra for att jag var ifran Sverige, njut och le.

19 November - Collage Party nr 1

Vi gick pa Collage Party i anden av den bla linjen pa Metron, mellan 13.00-18.00 holl de pa. Live musik, oppen bar, trevligt folk... Va mer kan man begara. Det var hur annorlunda som helts. Helt plotsligt att jag ett av av nya vanner i Brasilien, kanske for att jag inte direkt star tyst och hanger pa, kanske for att jag springer runt och pratar med alla. Brasilianare ar bara helt underbara, latta manniskor. Vi avslutade partyt pa baren som lag bredvid collaget, de var ocksa har jag traffade mina "Brazilian lovers".

Jag har ocksa lar mig vilka fotbollslag du skall heja pa i Sao Paulo: Palmeiras och Corinthians.

20 November - Collage Party nr 2

Vi gick till en restaurng nara dar vi bodde i omradet Tatupe och at en brasiliansk bufe, nagot man skall veta ar att man inte bara upplever Brasiliens kultur, man ater av den ocksa. Super gott, efter det gick vi pa en marknad igen, dar de salde allt, klader, DVD:er, smycken, allt. Det finns gott om billiga marknader i Sao Paulo.
Vidare till Shopping Centret for att finna en ny ooutfit till Bruna.

Collage Party, kan bara beskrivas i bilder!
Champanjen stod pa kylning nar vi kom till Silvios lagenhet! Ja Tack!

Omeskrivligt kul, och jag maste saga att som blond - svensk - tjej, sa kanner man sig som en gudinna nar man gar runt pa en brasiliansk fest, jag bara smakade pa det och levde livet! Man kanner sig aldrig osaker, da jag dock hade mina vanner med mig hela tiden, men kan man nagra ord portugisiska och ler, sa ar man trygg. Jag traffade en med en svansk troja, men den hade han kopt for farjen var fin, na for att locka till sig tjejer....killar....

7.30 a.m

21 November - Packa

Sov ut da vi kom hem ifran festen kl:8.00 pa morgonen. Jag och taxichoforen blev goda vanner pa vagen hem.
Sova - Pack - Resa
Brunas familj ar helt underbar. De vill att jag flyttar dit, de gor mig inget alls, allt Brasilien har att erbjuda. Mormor tyckte om mig sa mycket sa hon skulle kora mig till flygplatsen, farbor, mostrar, kusiner. Alla ville traffa mig, man blir lite som en kandis.

Sammanfattning av Sao Paulo:
Brasiliansk ol ar super god, maten och sotsakerna ar de dar lilla extra man far.
Shopping ort absolut, lite dyrt, men stort utval.
Stranden ligger ca2 h ifran staden, sa man kan aka och bada ocksa.
Folket: de kanns som man har kannt dom hela livet. Ar bjuden pa bade brollop och fodelsedagar.

Kuba - Rundresa

1 CUC = 7 SEK (November, 2010)

OBS!

Tank pa nar du skall resa till Kuba maste du ha visum, man kan ga genom Kubas Ambasad: http://www.aurora.se/embassy/cuban_embassy_in_stockholm.htm eller genom Comet: http://www.cometconsular.se/, det kostar ca 1900 SEK, men om man gor de pa Amsterdams flygplats betalar man 500 SEK, da de ocksa kan neka dig.

2 November

Jag reste med samma bolag till Kuba, TACA-Lacsa airlines, detta var dock en skakig resa. De lat som om flyget skulle ga i itar, men personalen var trevlig och lugn och de gjorde val ocksa stammningen. Val landat i Habana, letar jag taxi. Pa Kuba sammaker man och sa ar det bara, sa jag och tva man ifran osterrika akte tillsammans in till stan, jag betalade 20 euro for taxi in till stan, ca 30 min resa. Dessa tva hippis var hur roliga som halst, de sag ut som de fortfarande levde pa 70-talet. De v ar pa kuba for att lara sig mer om salsa musiken och de hade 7 vaskor med mat och klader till de som behover det.
Val framme pa Hotellet St Johns. Ett enkelt hotell, men mitt i centrum, nara till Revolutionsplatsen, nara till havet och nara till nattlivet, i hotellpriset ingick frukost ocksa och de lag pa 25 euro/natt.

3 November

Kanner inte helt till stan sa jag tog verken pa klocka eller nagot som kan ge uppmarksamhet. Jag promenerade i over 3 h genom gamla Habana och kollade runt pa allt. Alla ar vanliga och glada och stalta over sitt land sa man ar trygg och saker, overallt. Jag gick genom de gamla sma kvarteren. Ja, som liten blond tjej far man mer uppmarksamhet, men det ar inte obehagligt. Jag jams Malacom som ar jams vattenkanten for att njuta av havsluften. Vidare upp mot Capitolio, dar jag satte mig en den stora grona parken for att njuta av miljon och manniskorna.

Gamla Habana

Capitolio

Jams Malacom

Tog en lunch pa Hotel Nationale, som ar det finaste hotellet i Habana. Jag blev rekomenderad detta, ingen speciell lunch, men en valdigt vacker tradgard och utsikt. Jag unnade mig en Cuba Libre som dock smakade helt fantastiskt.

Nu i november har Kuba sin kanda Balfestival, det ar en stor utovad sport pa Kuba. Sa detta far man inte missa, festivalen ar mellan den 1-14 november varje ar. Det kostade 20 CUC (140 SEK), 2 h forestallning och de var riktigt duktiga pa Theather of Habana.

Nar showen var slut gick jag till St Johns lobby bar och fick en billig Mojhito for 3 CUC(21 SEK).

4 November

Gick i 4 h runt at andra hallet. Skulle ga in pa en frukt marknad for att kopa lite frukt, dar fick jag inte komma in, da de handlar med deras hemliga pengar, nationales, som vi turister inte kan handla med. Sa dar fick jag inte ga in. Jag tyckte bast om Gamla Habana och skulle ta  lokalbussen dit, men lokalbuss ar bara till for lokala. Sa taxi fick de bli, och bara de taxi med gul nummerplat, for de med bla for bara kubaner aka med i. Akte till ett kafe som heter Paradon Cafe 12, dar de hade livemusik god enkel lunch, for ca 3 CUC.
Det ar lite laskigt att ga runt och se hur kontrasterna ar.

Idag borjade sjalva rundreasan som jag hade bokat med Kuoni, sa jag bytte hotell och motte upp de andra gasterna pa Hotel Barcelo Habana, 5 stjarningt, med pool och fitnesscenter. All mat var inkluderad i min rundresa, dryck far man sta for sjalv. Jag far saga att hotellet hade ett lyxigt skal, men maten och personalen var inte 5 stjarningt. minus for detta hotell och de lag i omradet Miramar, de nya Habana dock langt ifran allt.

5 November - Habana statsrundtur

Vi gick jams gatorna i gamla Habana som jag tidigare gjort, men fann nya platser att se. Vi gick pa Habana Club - Rom museeum, fick prova de alla arganger de har av Habana Club, 1, 3, 7, 7+ ar lagrade.

Vidare till Revilutions Platsen, och Jose Martis museeum, de var haftigt att se bilder ifran revulitionen och de ider och tanker folket och Jose haft. Uppe i tornet kan man se hela Habana, vart att aka upp i tornet, 5 CUC for sjalva museet och ingen extra kostnad for tornet.

Jose Marti

Revolutions Platsen

Vi avnjot god fiskrestaurang till middag nere vid Sao Francisco platsen. Vi var tillbaka pa hotellet runt 22.00, da tog jag en taxi till den kanda nattklubben Casa del Musica, i Miramar, 10 CUC for en taxi, dock var  de inte oppet nar jag kom och gcik in pa baren bredvid. Dar moter jag ett australienskt par, Sarah och James. Vi tog en ol och gick sedan in pa nattklubben, 15 CUC, for att de var ett kant band som skulle spela. Forsta var de 4 unga killar som sjung live och sedan var det faktiskt nagra av de som spelar i Buena Vista, ett kant kubanskt band. Vi dansade salsa utan regler hela natten lang.

6 November - Pina del Rio

2 1/2 h ifran Habana, finns varldens storsta vaggmalning och lite langra bort en lang indian gratta som man kan till och med ta en bat igenom, den ligger i Vinales, Cueva del Indio. Detta ar ett stort naturomrade och ar valdigt vackert. Det var haftigt att se indiangrottan men annars ar resan inte varld att ta.

Cueva del Indio

Pa kvallen gick jag med mina vanner ifran Australien och Mike ifran Kuba till St Johans for lite drinkar och livemusik, efter St Johns gick vi till natklubben Salon Rojo, ligger ca 75 m ifran Hotel Nationale, 10 CUC att ga in, dar var det ett kubanskt band som sjung och spelade och sedan blev det en vild salsaklubb.

St Johns Lobby Bar

7 November - Ernst Hemingway

Vi gick i hansfotspar for en dag, man kan inte ta kort inne i hans museeum, men de ar heller inte jatte mycket att se, hans bat Pilar star dar som ar fin att se. Vidare ner till kusten av gamla Habana for att se ytterligare en plats dar han har spelat in en av sina filmer, "Mannen och havet".

Vidare till Habanas shoppinggata, som inte ar sa mycket for oss turister att se, battre shopping ar det i Cienfuegos och Trinidad.

Shoppinggatan

Ett kant kafe

Vidare ut till fastningarna El Morro och La Cabana som skall skydda Habana ifran pirater, har kan man ocksa kopa bra kvallitets cigarrer for ett battre pris.

El Morro

8 November - Australia / Karibiska havet

I Australia kan man fa aka anglok, dricka sockerrorsdrinkar och ata farsk frukt. Hur haftigt som helst, Tagen ar ifran 1790-talet men fortfarande i bruk. 5 min innan detta stopp kan man stanna till och spela hamsterpaker, rida pa en ko, eller halla en krokodil. Detta ar ocksa vart ett besok.

Nar man gor de forsta stoppet med taget far man se bananodlingar, sockerrorspalantage, smaka pa sockerror och dansa salsa med kubaner. Nasta stopp far man sockerrorsvatten och se hur man klattrar i palmer.
Vidare ner till soder for att ta ett dopp i det karibiska havet.
Innan vi kommer till Cienfuegos sa stannar vi till pa Grisbukts konfliktens museeum, inte allt for mycket att se, da ocksa allt ar pa spanska.
Vi kom fram sent till hotellet i Cienfuego.

9 November - Cienfuego

En statsrundtur i staden, med massa olika saker att se. Kultur, historia, en musik stad med charm, Benny More, marknader som ar billiga och man far lov att handla frukt pa marknaderna. En riktigt charmig liten stad. Vi var pa den gamla Thomas T Teatern som var byggd 1889 som anvands an idag.

Vi kom fram till vara 3:e hotell i Trinidad ganska tidigt sa jag kunde springa ut och ta ett dopp i havet. Hotellet var all inclusiv och lag precis pa stranden, vid den karibiska kusten.

Hotellet erbjod en show som var harlig att se pa, men bufeen menyn var god, dock helt kauotiskt for de var sa mycket folk dar, at senast kl 19.00.
Nar showen var over, blev det dans for alla.

10 November - Trinidad

Utanfor Trinidads stad

Vi borjade morgonen med Jardin Botanico tradgarden. Det var haftigt att fa se bambu, elefanttrad, lijaner etc. Vidare in till Trinidad by for att se staden. Det ar en fattig stad, aven runt om och i staden. Sa vi alla hade med oss klader, tval, shampoo, godis, lita av varje, for att ge till dem som behover. Jag kopte massa souvenirer for att ge dem en slant, nastan allt kostar 1 CUC, (7 SEK). Har i Trinidad finns det massor att se, en riktigt mysig stad, med ca 50 000 inv, ar vart ett besok!

Tillbaka till hotellet for att ha en sissta kvall med gruppen innan vi skulle vidare till varsinna hotell i Varadero.

11 November - Santa Clara / Varadero

Vidare till Santa Clara for att se Che Guevaras monument och musseum. Nu var man ganska trott och nojd sa de var ett bra sissta stopp, inget statsbesok, bara Che monumntet och museet. Gruppfoto vid Che monumentet.

Vidare till Varadero.
Jag bodde pa ett hotell som heter Aquazul, inkl frukost for 18 CUC/ natt. Musikt hotell, med pool, bar, shower pa kvallen, nara till bra restauranger och sjalvklart stranden.
Har motte jag upp mina gamla kolegor for att prova utelivet i Varadero, The Cave blev stallet.

En riktigt bra nattklubb, 10 CUC att ga in, med riktig kubansk show innan allt startade, dock ar de mycket ryssar, canadensare och scandinaver. Varadero ar en turis ort bara. Villa man bara sola och bada ar det perfect annars inget speciellt.

12-13 November - Stranden

Det blaser en del i Varadero under november manad, sa man skall passa pa att aka hit i januari. Det ar ocksa da sasongen drar igang, nu i november var det valdigt lugnt. men stranden var fin.

14 November - Habana

Jag tog den allmana bussen till Habana for 10 CUC och det tog ca 3 h. Jag stannade min sissta natt pa St Johns hotell och nu skall aventyret vidare till Brasilien.

Sammanfattning om Kuba:

Det ar valdigt rent pa Kuba, val stadat.
Folket ar vanliga och trevliga, valdigt stalta over sitt land.
Maten ar enkel men valdigt god. Bestar oftas av ris mix med bonor, kyckling, inlaggda gurkor och annanas.
Jag dricker vanligtvis inte ol, men Kubas ol, Bucanero ar super god och kostar mellan 1-2 CUC.
Drinkarna ar super goda, speciellt Cuba Libre, Mojhitos & Pinjacolada.
Det ar okej billigt att shoppa, men inget storre utval.
Nattlivet ar helt fantastiskt i Habana.
Min favorit stad ar absolut Habana - det ar der de hander, ett tips om man blir uttrakad.
Kop dig en flaska rom och ga ner till Malacom och finn dig nagra kubanska vanner. De kommer att bli en harlig fest, med dans, musik och sang.

Alla deras haftiga bilar ar bara sa coolt!

Costa Rica

1 dollar = 6,8 SEK (october, 2010)

1 November

Jag skulle nu ta mig till Kuba, en kort mellanlandning i Costa Rica bara....
I New York checkar de inte in ditt bagage till Kuba, da de inte existerar nagra flyg mellan USA och Kuba.
Jag visste att jag bara hade 55 min pa mig i Costa Rica och checka ut bagaget och checka in mig och bagaget igen. Jag reste med bolaget TACA, Lacsa airlaine, som var helt underbara med att hjalpa till och maten var god till Costa Rica.

Flyget lyfte 30 min tidigare och jag tankte att detta blir ju perfekt tajmin, men nej. Vi kom inte ut ur planet, bagaget kom aldrig sa jag bad personalen skicka mitt bagage med nasta flyg, sa jag sprang upp for att checka in mig, da de var 30 min kvar tills de skulle lyfta. Jag fick inte checka in, man tappar lite hakan, men va skulle man gora. Kl var nu 11.00 den 1 november och natsta flyg gick 2 november kl 18.55.
Japp de var bara och finna ett hotell och se Costa Rica.
Flygplatsen kande till ett okej billigt hotell vid flygplatsen, Brilla Sol. Lag ca 5 min ifran flygpltsen och transfer ingick i priset 60 US dollar. Jag akte dit och hamnade i djungeln. Jatte fint, god mat och mysigt hotell. Hotellet varnade att jag inte ensam skulle ga in till stan pa kvallen sa jag valde att kopa lite chips och stanna pa rummet, da fick jag ha en livvakt ifran hotellet som fick folja mig hela 25 m till kiosken, men de var ju skont och tryggt. Men ar man flera ar de inga problem att aka in till San Jose, ca 45 minuter ifran flygplatsen tar det. Tog de dock lugnt dag ett men kollade upp vad jag skulle se till dagen darpa. Hotellet kande en nara van som kor taxi, han skulle kosta 70 US dollar att aka runt med en hel dag. Han bokade jag in till kl 09.00 dagen darpa.

Hotel Brilla Sol

2 November

Hotellet ringde Alexander Hernandez V. Tele: 0011 506 8850 9252, for att hamta mig. Det var daligt vader och Alex tyckte vi skulle satsa pa att se nagot annat som man kunde se an vad jag hade planerat. Men jag ville inte spendera allt for mycket forsta dagen och ville se Vulkanen Poas och sa att vi ger det ett fosok, det kostade 10 US dollar att ga in, men jag ville se en vulkan. Forst sag vi det har:

...jag lovade att ge den 30 min, da jag pratade med lite amerikanare och lite engelsman, sa vips sag vi detta:....

Vi kunde hora hur den bubblade, dock skulle den forst ha utbrott 2018. sa inget att oroa sig for.

Det finns 120 Vulkaner i Costa Rica varav 9 ar aktiva. Den vackra vulkanen Arenal Vulcano, den skall man se pa kvallstid, da den puttrar mangder mad lava ur sig.
Vidare pa farden hade jag 4 h kvar, jag ville gora nagot annorlunda och det slutade med att hag hanger 90 m over en djungel och aker ca 2500 m pa en linbana, Cabel Canopy turen lag ca 20 minuter ifran Vulkanen Poas. Det kostade 50 US dollar men det var helt fantsatikst kul, da de inte hade fler turer den dagen, fick jag anda aka, for jag hade ju akt hela vagen ifran Sverige for att gora det. Jag fick  tva privata guider, Carlos och Juan.

Carlos

och jag sag en sengangare

Det finns massor att gora i Costa Rica.

De som de ar kandast for ar, vulkanerna, Canopy turer over djungeln, river, deras vackra strander och sjalvklart surfingen. Det finns tva svenska killar som startat en surfskola, las mer om dem pa: http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/centralamerika/costarica/article7264167.ab

New York

1 dollar = 6,6 SEK (october, 2010)

31 October

Jag flog med bolaget Delta airlines. God mat och trevlig personal. Det var en lang flygning, 9 h, dock vinner man ju tillbaka 5 thimmer da USA inte hade andrat till vinter tid an.
Pa flyget moter jag Eva och Kerstin tva superharliga damer i runt 45-50 ars aldern som jag gav massa tips vad de skulle gora nar de akte till New York for att julhandla.

Shopping:
For lite billigare alternativ har vi :
Ross
Forever tweenty one
Marshall
pa dessa tre kan man finna allt ifran skor, vaskor, klader etc med bra marken, men i en billigare sasong.
Lite lyxigare sa har de:
Macys, dar man ocksa finner allt.
Kaffe:
Damerna gillade ju kaffe och ibland blir man ju lite lurad av marken och kanda saker.
Starbucks ar bara for de som onskar fa nagot de kanner till, men bryr sig inte riktigt om smaken, skall man ha riktigt bra kaffe sa ar det Pets Coffe som galler.

Vi landar i New York och sager hej da.
Vidare har jag en transfer jag skall finna, efter ett tag och otrevlig personal som inte har lust att arbeta mer sa far jag min buss. Aker med massa roligt folk i en 9 passageras buss, en dam bara pustar och stonar och forklarar att hon aldrig gor detta eftersom hon ar jatte rik, men de fanns inget val nu nar hon kom ifran Paris... Det var en jobbig resa for henne, men oss ovriga trivdes och pratade gott.
Framme vid hotellet, sager damen att detta ar ett bra hotell, da tror man ju det nar hon ar ett litet lyxpaket. Jag kommer in pa hotellet, helt ok, moter 10 ungdomar som skall ut och fira halloween.
Jag kraver inte sarskilt mycket. Kommer till rummet och skall ga pa toa, ingen toa, na, jag delar toalett med hela vaningen, 26 rum. Nar jag kommer till denna toa valde jag att lata bli och ga och kaka med aptiten okej i behall.
Dags att sova.... Sangen var sa acklig och orena lakan, sa jag tog min handduk, lite klader och sov okej pa golvet....
Hotellet: Dexter House, 86th / 345 western street.
Bredvid lag det mycket finare hotell och de ar ett bra omrade och nara till tunnelbanan for att ta sig runt latt. Dock hade jag bara en mellanlandning, sa jag stog ut.

Välkommen till min nya rese blogg - SPOT Tracking

Hej allesammans.

Nu har jag gett mig ut pa min livs resa genom varlden.
Detta ar nagot som jag alltid dromt om och nu ar jag pa vag.
Denna blogg kommer att vara en hjalp till er som vill se vad jag gor, kanske gora samma sak och fa tips och ider pa vad ni skall se och inte se.

Min resa startar i New York vidare till.....
Kuba
Brasilien
Argentina
Paraguay
Chile
Peru
........och avslutas i San Francisco.

Folj med pa mitt aventyr och fraga mer an gjarna om ni saknar info.

Jag har aven kopt en SPOT Tracking dar ni kan folja mig pa en karta vart jag befinner mig.
My Tracks:

Just follow this link to see my location updates: