Costa Rica

1 dollar = 6,8 SEK (october, 2010)

1 November


Jag skulle nu ta mig till Kuba, en kort mellanlandning i Costa Rica bara....
I New York checkar de inte in ditt bagage till Kuba, da de inte existerar nagra flyg mellan USA och Kuba.
Jag visste att jag bara hade 55 min pa mig i Costa Rica och checka ut bagaget och checka in mig och bagaget igen. Jag reste med bolaget TACA, Lacsa airlaine, som var helt underbara med att hjalpa till och maten var god till Costa Rica.

Flyget lyfte 30 min tidigare och jag tankte att detta blir ju perfekt tajmin, men nej. Vi kom inte ut ur planet, bagaget kom aldrig sa jag bad personalen skicka mitt bagage med nasta flyg, sa jag sprang upp for att checka in mig, da de var 30 min kvar tills de skulle lyfta. Jag fick inte checka in, man tappar lite hakan, men va skulle man gora. Kl var nu 11.00 den 1 november och natsta flyg gick 2 november kl 18.55.
Japp de var bara och finna ett hotell och se Costa Rica.
Flygplatsen kande till ett okej billigt hotell vid flygplatsen, Brilla Sol. Lag ca 5 min ifran flygpltsen och transfer ingick i priset 60 US dollar. Jag akte dit och hamnade i djungeln. Jatte fint, god mat och mysigt hotell. Hotellet varnade att jag inte ensam skulle ga in till stan pa kvallen sa jag valde att kopa lite chips och stanna pa rummet, da fick jag ha en livvakt ifran hotellet som fick folja mig hela 25 m till kiosken, men de var ju skont och tryggt. Men ar man flera ar de inga problem att aka in till San Jose, ca 45 minuter ifran flygplatsen tar det. Tog de dock lugnt dag ett men kollade upp vad jag skulle se till dagen darpa. Hotellet kande en nara van som kor taxi, han skulle kosta 70 US dollar att aka runt med en hel dag. Han bokade jag in till kl 09.00 dagen darpa.






Hotel Brilla Sol

2 November

Hotellet ringde Alexander Hernandez V. Tele: 0011 506 8850 9252, for att hamta mig. Det var daligt vader och Alex tyckte vi skulle satsa pa att se nagot annat som man kunde se an vad jag hade planerat. Men jag ville inte spendera allt for mycket forsta dagen och ville se Vulkanen Poas och sa att vi ger det ett fosok, det kostade 10 US dollar att ga in, men jag ville se en vulkan. Forst sag vi det har:



...jag lovade att ge den 30 min, da jag pratade med lite amerikanare och lite engelsman, sa vips sag vi detta:....


Vi kunde hora hur den bubblade, dock skulle den forst ha utbrott 2018. sa inget att oroa sig for.

Det finns 120 Vulkaner i Costa Rica varav 9 ar aktiva. Den vackra vulkanen Arenal Vulcano, den skall man se pa kvallstid, da den puttrar mangder mad lava ur sig.
Vidare pa farden hade jag 4 h kvar, jag ville gora nagot annorlunda och det slutade med att hag hanger 90 m over en djungel och aker ca 2500 m pa en linbana, Cabel Canopy turen lag ca 20 minuter ifran Vulkanen Poas. Det kostade 50 US dollar men det var helt fantsatikst kul, da de inte hade fler turer den dagen, fick jag anda aka, for jag hade ju akt hela vagen ifran Sverige for att gora det. Jag fick  tva privata guider, Carlos och Juan.


Carlos




och jag sag en sengangare

 

Det finns massor att gora i Costa Rica.

De som de ar kandast for ar, vulkanerna, Canopy turer over djungeln, river, deras vackra strander och sjalvklart surfingen. Det finns tva svenska killar som startat en surfskola, las mer om dem pa: http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/centralamerika/costarica/article7264167.ab

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0