Kuba - Rundresa

1 CUC = 7 SEK (November, 2010)


OBS!

Tank pa nar du skall resa till Kuba maste du ha visum, man kan ga genom Kubas Ambasad: http://www.aurora.se/embassy/cuban_embassy_in_stockholm.htm eller genom Comet: http://www.cometconsular.se/, det kostar ca 1900 SEK, men om man gor de pa Amsterdams flygplats betalar man 500 SEK, da de ocksa kan neka dig.

2 November

Jag reste med samma bolag till Kuba, TACA-Lacsa airlines, detta var dock en skakig resa. De lat som om flyget skulle ga i itar, men personalen var trevlig och lugn och de gjorde val ocksa stammningen. Val landat i Habana, letar jag taxi. Pa Kuba sammaker man och sa ar det bara, sa jag och tva man ifran osterrika akte tillsammans in till stan, jag betalade 20 euro for taxi in till stan, ca 30 min resa. Dessa tva hippis var hur roliga som halst, de sag ut som de fortfarande levde pa 70-talet. De v ar pa kuba for att lara sig mer om salsa musiken och de hade 7 vaskor med mat och klader till de som behover det.
Val framme pa Hotellet St Johns. Ett enkelt hotell, men mitt i centrum, nara till Revolutionsplatsen, nara till havet och nara till nattlivet, i hotellpriset ingick frukost ocksa och de lag pa 25 euro/natt.

3 November

Kanner inte helt till stan sa jag tog verken pa klocka eller nagot som kan ge uppmarksamhet. Jag promenerade i over 3 h genom gamla Habana och kollade runt pa allt. Alla ar vanliga och glada och stalta over sitt land sa man ar trygg och saker, overallt. Jag gick genom de gamla sma kvarteren. Ja, som liten blond tjej far man mer uppmarksamhet, men det ar inte obehagligt. Jag jams Malacom som ar jams vattenkanten for att njuta av havsluften. Vidare upp mot Capitolio, dar jag satte mig en den stora grona parken for att njuta av miljon och manniskorna.

Gamla Habana

Capitolio

Jams Malacom

Tog en lunch pa Hotel Nationale, som ar det finaste hotellet i Habana. Jag blev rekomenderad detta, ingen speciell lunch, men en valdigt vacker tradgard och utsikt. Jag unnade mig en Cuba Libre som dock smakade helt fantastiskt.

Nu i november har Kuba sin kanda Balfestival, det ar en stor utovad sport pa Kuba. Sa detta far man inte missa, festivalen ar mellan den 1-14 november varje ar. Det kostade 20 CUC (140 SEK), 2 h forestallning och de var riktigt duktiga pa Theather of Habana.


Nar showen var slut gick jag till St Johns lobby bar och fick en billig Mojhito for 3 CUC(21 SEK).

4 November

Gick i 4 h runt at andra hallet. Skulle ga in pa en frukt marknad for att kopa lite frukt, dar fick jag inte komma in, da de handlar med deras hemliga pengar, nationales, som vi turister inte kan handla med. Sa dar fick jag inte ga in. Jag tyckte bast om Gamla Habana och skulle ta  lokalbussen dit, men lokalbuss ar bara till for lokala. Sa taxi fick de bli, och bara de taxi med gul nummerplat, for de med bla for bara kubaner aka med i. Akte till ett kafe som heter Paradon Cafe 12, dar de hade livemusik god enkel lunch, for ca 3 CUC.
Det ar lite laskigt att ga runt och se hur kontrasterna ar.


Idag borjade sjalva rundreasan som jag hade bokat med Kuoni, sa jag bytte hotell och motte upp de andra gasterna pa Hotel Barcelo Habana, 5 stjarningt, med pool och fitnesscenter. All mat var inkluderad i min rundresa, dryck far man sta for sjalv. Jag far saga att hotellet hade ett lyxigt skal, men maten och personalen var inte 5 stjarningt. minus for detta hotell och de lag i omradet Miramar, de nya Habana dock langt ifran allt.

5 November - Habana statsrundtur 

Vi gick jams gatorna i gamla Habana som jag tidigare gjort, men fann nya platser att se. Vi gick pa Habana Club - Rom museeum, fick prova de alla arganger de har av Habana Club, 1, 3, 7, 7+ ar lagrade.




Vidare till Revilutions Platsen, och Jose Martis museeum, de var haftigt att se bilder ifran revulitionen och de ider och tanker folket och Jose haft. Uppe i tornet kan man se hela Habana, vart att aka upp i tornet, 5 CUC for sjalva museet och ingen extra kostnad for tornet.

Jose Marti

Revolutions Platsen

Vi avnjot god fiskrestaurang till middag nere vid Sao Francisco platsen. Vi var tillbaka pa hotellet runt 22.00, da tog jag en taxi till den kanda nattklubben Casa del Musica, i Miramar, 10 CUC for en taxi, dock var  de inte oppet nar jag kom och gcik in pa baren bredvid. Dar moter jag ett australienskt par, Sarah och James. Vi tog en ol och gick sedan in pa nattklubben, 15 CUC, for att de var ett kant band som skulle spela. Forsta var de 4 unga killar som sjung live och sedan var det faktiskt nagra av de som spelar i Buena Vista, ett kant kubanskt band. Vi dansade salsa utan regler hela natten lang.

6 November - Pina del Rio

2 1/2 h ifran Habana, finns varldens storsta vaggmalning och lite langra bort en lang indian gratta som man kan till och med ta en bat igenom, den ligger i Vinales, Cueva del Indio. Detta ar ett stort naturomrade och ar valdigt vackert. Det var haftigt att se indiangrottan men annars ar resan inte varld att ta.



Cueva del Indio

Pa kvallen gick jag med mina vanner ifran Australien och Mike ifran Kuba till St Johans for lite drinkar och livemusik, efter St Johns gick vi till natklubben Salon Rojo, ligger ca 75 m ifran Hotel Nationale, 10 CUC att ga in, dar var det ett kubanskt band som sjung och spelade och sedan blev det en vild salsaklubb.


St Johns Lobby Bar



7 November - Ernst Hemingway

Vi gick i hansfotspar for en dag, man kan inte ta kort inne i hans museeum, men de ar heller inte jatte mycket att se, hans bat Pilar star dar som ar fin att se. Vidare ner till kusten av gamla Habana for att se ytterligare en plats dar han har spelat in en av sina filmer, "Mannen och havet".

Vidare till Habanas shoppinggata, som inte ar sa mycket for oss turister att se, battre shopping ar det i Cienfuegos och Trinidad.

Shoppinggatan

Ett kant kafe

Vidare ut till fastningarna El Morro och La Cabana som skall skydda Habana ifran pirater, har kan man ocksa kopa bra kvallitets cigarrer for ett battre pris.


El Morro

8 November - Australia / Karibiska havet

I Australia kan man fa aka anglok, dricka sockerrorsdrinkar och ata farsk frukt. Hur haftigt som helst, Tagen ar ifran 1790-talet men fortfarande i bruk. 5 min innan detta stopp kan man stanna till och spela hamsterpaker, rida pa en ko, eller halla en krokodil. Detta ar ocksa vart ett besok.




Nar man gor de forsta stoppet med taget far man se bananodlingar, sockerrorspalantage, smaka pa sockerror och dansa salsa med kubaner. Nasta stopp far man sockerrorsvatten och se hur man klattrar i palmer.
Vidare ner till soder for att ta ett dopp i det karibiska havet.
Innan vi kommer till Cienfuegos sa stannar vi till pa Grisbukts konfliktens museeum, inte allt for mycket att se, da ocksa allt ar pa spanska.
Vi kom fram sent till hotellet i Cienfuego.

9 November - Cienfuego

En statsrundtur i staden, med massa olika saker att se. Kultur, historia, en musik stad med charm, Benny More, marknader som ar billiga och man far lov att handla frukt pa marknaderna. En riktigt charmig liten stad. Vi var pa den gamla Thomas T Teatern som var byggd 1889 som anvands an idag.


Vi kom fram till vara 3:e hotell i Trinidad ganska tidigt sa jag kunde springa ut och ta ett dopp i havet. Hotellet var all inclusiv och lag precis pa stranden, vid den karibiska kusten.

Hotellet erbjod en show som var harlig att se pa, men bufeen menyn var god, dock helt kauotiskt for de var sa mycket folk dar, at senast kl 19.00.
Nar showen var over, blev det dans for alla.

10 November - Trinidad


Utanfor Trinidads stad

Vi borjade morgonen med Jardin Botanico tradgarden. Det var haftigt att fa se bambu, elefanttrad, lijaner etc. Vidare in till Trinidad by for att se staden. Det ar en fattig stad, aven runt om och i staden. Sa vi alla hade med oss klader, tval, shampoo, godis, lita av varje, for att ge till dem som behover. Jag kopte massa souvenirer for att ge dem en slant, nastan allt kostar 1 CUC, (7 SEK). Har i Trinidad finns det massor att se, en riktigt mysig stad, med ca 50 000 inv, ar vart ett besok!

Tillbaka till hotellet for att ha en sissta kvall med gruppen innan vi skulle vidare till varsinna hotell i Varadero.

11 November - Santa Clara / Varadero


Vidare till Santa Clara for att se Che Guevaras monument och musseum. Nu var man ganska trott och nojd sa de var ett bra sissta stopp, inget statsbesok, bara Che monumntet och museet. Gruppfoto vid Che monumentet.


Vidare till Varadero.
Jag bodde pa ett hotell som heter Aquazul, inkl frukost for 18 CUC/ natt. Musikt hotell, med pool, bar, shower pa kvallen, nara till bra restauranger och sjalvklart stranden.
Har motte jag upp mina gamla kolegor for att prova utelivet i Varadero, The Cave blev stallet.

En riktigt bra nattklubb, 10 CUC att ga in, med riktig kubansk show innan allt startade, dock ar de mycket ryssar, canadensare och scandinaver. Varadero ar en turis ort bara. Villa man bara sola och bada ar det perfect annars inget speciellt.

12-13 November - Stranden

Det blaser en del i Varadero under november manad, sa man skall passa pa att aka hit i januari. Det ar ocksa da sasongen drar igang, nu i november var det valdigt lugnt. men stranden var fin.


14 November - Habana

Jag tog den allmana bussen till Habana for 10 CUC och det tog ca 3 h. Jag stannade min sissta natt pa St Johns hotell och nu skall aventyret vidare till Brasilien.


Sammanfattning om Kuba:

Det ar valdigt rent pa Kuba, val stadat.
Folket ar vanliga och trevliga, valdigt stalta over sitt land.
Maten ar enkel men valdigt god. Bestar oftas av ris mix med bonor, kyckling, inlaggda gurkor och annanas.
Jag dricker vanligtvis inte ol, men Kubas ol, Bucanero ar super god och kostar mellan 1-2 CUC.
Drinkarna ar super goda, speciellt Cuba Libre, Mojhitos & Pinjacolada.
Det ar okej billigt att shoppa, men inget storre utval.
Nattlivet ar helt fantastiskt i Habana.
Min favorit stad ar absolut Habana - det ar der de hander, ett tips om man blir uttrakad.
Kop dig en flaska rom och ga ner till Malacom och finn dig nagra kubanska vanner. De kommer att bli en harlig fest, med dans, musik och sang.

Alla deras haftiga bilar ar bara sa coolt!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0