Brasilien - Sao Paulo

1 R$ = 3,25 SEK (November 2010)

14 November - Flygresor

I Sao Paulo sa har man mottot: "If we dont have the mar (hav), we do have the bar"

jag bestallde en taxi till kl 05.00 och den kostade 20 CUC till flygplatsen. For att lamna landet maste du betala dig ur landet, 25 CUC, visa din forsakring och visa dit visum.  Denna gangen kunde jag checka in bagaget hela vagen, da jag bara hade 40 min i Panama City till att byta flyg, denna gangen reste jag med, Copa Panama. Traffade en resekamrat, Rejonaldo som ocksa skulle till Sao Paulo. Han jobbade som larare pa Kuba, men var ifran Brasilien.

Pa flyget var det riktigt trevlig personal, kanske for jag var tjej och blond, men maten smakade apa. Ingen viadre smak padet hela. En av flygvardarna fragade om han fick bjuda pa ett glas vin, nar alla andra sov. Lite roligt ar det nar jag har gratis dryck pa flyget.

Pa flygplatsen far jag springa till nasta gate, och mitt bagage kom med!

23.45 P.M framme i Sao Paulo efter 10,5 h flygresor.

Traffade min van Bruna som jag skall bo hos i 7 dagar. Vi andrade mitt flyg till Recife sa jag kunde vara med pa en Collage fest. 35 dollar att byta flyg.

Nar man landar kl:23.30 i Brasilien for att mota en brasiliansk van, aker man inte hem forst. Forst en runda i stan sa jag fick se de natte tid, sedan maste man prova en Carperinja, brasiliens dryck.

15 November

Brunas mamma gor varldens godaste frukost, med alla brasilianska frukter du kan tanka dig, annanas, meloner, bananer, cocosnot, cocosnotvatten och massa fler frukter. Frukt i Brasilien ar nagot helt annat till frukten i Sverige. Hon bor dessutom pa 10:e vaningen, sa vi har utsikt over hela Sao Paule, Bruna bor i ett omrade som heter: Tatupe, som ar ett sakert och fint omrade att bo i, nara till shopping, mat, nattklubbar, metron.



Brunas Familj

Vidare tog Bruna mig i bilen och vi akte till en park: Parque Ibirapuera (Ibirapuera's Park). Dar folk sprang, fikade, tog en promenad. Vi tog en glass och njot av dagen.


Parque Ibirapuera


Vidare till ett monument som hedrar slavarna under Columbus tid: Monumento as Bandeiras och vidare till han som grundade Brasilien:Pedro Alvares Cabral. Vidare runt i stan, shopping gatan:


Avenida Paulista (Paulista 's Avenue)

Pa kvallen tog Bruna mig till en speciell restaurang som heter: . Dar fick jag smaka pa ALLT. Allt brasilianskt kott (Picanha & Maminha), gransaker, roror, efterratter. man betalar 50 R$ (25 US $) da far man ata tills man spricker.

16 November

Sov ut och lunchen stod pa bordeet som Nissi, deras hushallerska lagat, super gott. Det ar valdigt vanligt att ha en hushallerska i brasilianska hem, nagon som gor mat, stadar, tvattar, inget ovanligt.
Vidare ut for att kopa de kanda brasilianska bikiinisarna. Hittade tva lackra i en liten butik i Tatupe omradet butiken heter: Liquido. Bra priser, ca 45 R$/ bekiini. Vidare till ett bageri, bagerierna erbjuder att prova allt innan man koper det, sa man ar matt innan man koper. Vi kopte med oss lite olika sotsaker (Pudiem - som ost kakak, Paneatone - frukt kaka, Doce de Leite - kolasas liknande fast tjockare, Beijinho - kokoskaka & Brigadero - kola/choklad boll), men brasiliens och min favorit ar Brigadero, hemligt recept.



Vidare till Brunnas Collage, hon skulle till skolan medans jag tog en brasiliansk ol i baren bredvid med nagra kompisar till Bruna, helt perfect. De brailianska folket ar sa valkomnande. Glada, harliga och pratsamma, inga problem med engalskan i Sao Paulo, men portugisiska skulle varit battre.
Varning, jo alla automater tar inte svenska VISA kort. Ta alltid ut pengar i en automat vid en bank, for denna automat fick flipp och stangde av sig, fick efter mycket om och men ut kortet, men tank pa de.
En annan rolig grej, Bruna skall parkera sin bil i ett parkeringshus, hon lamnar bilen pa med nyckeln i och gar. En lapp tankte jag man kanske bahovde i alla fall, da Bruna sager, jag tappar alltid bort lappen sa han maste alltid finna henne i systemet anda. Han har en speciell parkering till henne, sa hon inte behover ngn lapp.

17 November - Metro




Vi tog metron bort till en marknadsplats, dar man finner billiga saker, km langa gator med, smycken, frukt, tyger, klader och de ar bra kvalliteter, tva adresser: 25 de março och Ladeira Porto Geral.



De basta stallet att kopa frukt och kott pa ar: Mercado Municipal (Municipal market) och de ar har.



Vi provsmakade ocksa lite speciella ratter, friterad salt fisk: Bolinho de bacalhau loch stuvade rakor i ett friterat ostpaket: Pastel de camarão. Rakorna var goda. Vi provade massa roliga frukter och sotsaker. Nagot viktigt att kunna saga ar: Brigadero, por favor!

18 November - Outback

Vi borjade morgonen (15.00) att baka brigadero, sedan tog vi oss ut pyamasen och akte till ett shopping center, 5 vaningar och ligger i omradet: Paulistra. Det finna manga shoppinga center overallt, ingen storre skillnad. Man kan finna allt, dock ar det ganska dyrt i Sao Paulo. Skor ligger pa 150-350 R$ (75-175 US $). Zara har, men de ar nastan de dubbla priset an i Sverige. H&M finns inte. Har miss bra marken och bra butiker. Vi avslutade varan shopping pa Outback, en australiensk bar, men med varldens godaste frusna drinkar, de var ju afterwork, sa vi fick ju 2 drinkar till priset av en, dock gar en drink pa ca 16 R$ (8 US $).


Bartendern erbjod oss en grattis extra for att jag var ifran Sverige, njut och le.

19 November - Collage Party nr 1

Vi gick pa Collage Party i anden av den bla linjen pa Metron, mellan 13.00-18.00 holl de pa. Live musik, oppen bar, trevligt folk... Va mer kan man begara. Det var hur annorlunda som helts. Helt plotsligt att jag ett av av nya vanner i Brasilien, kanske for att jag inte direkt star tyst och hanger pa, kanske for att jag springer runt och pratar med alla. Brasilianare ar bara helt underbara, latta manniskor. Vi avslutade partyt pa baren som lag bredvid collaget, de var ocksa har jag traffade mina "Brazilian lovers".




Jag har ocksa lar mig vilka fotbollslag du skall heja pa i Sao Paulo: Palmeiras och Corinthians.

20 November - Collage Party nr 2

Vi gick till en restaurng nara dar vi bodde i omradet Tatupe och at en brasiliansk bufe, nagot man skall veta ar att man inte bara upplever Brasiliens kultur, man ater av den ocksa. Super gott, efter det gick vi pa en marknad igen, dar de salde allt, klader, DVD:er, smycken, allt. Det finns gott om billiga marknader i Sao Paulo.
Vidare till Shopping Centret for att finna en ny ooutfit till Bruna.

Collage Party, kan bara beskrivas i bilder!
Champanjen stod pa kylning nar vi kom till Silvios lagenhet! Ja Tack!



Omeskrivligt kul, och jag maste saga att som blond - svensk - tjej, sa kanner man sig som en gudinna nar man gar runt pa en brasiliansk fest, jag bara smakade pa det och levde livet! Man kanner sig aldrig osaker, da jag dock hade mina vanner med mig hela tiden, men kan man nagra ord portugisiska och ler, sa ar man trygg. Jag traffade en med en svansk troja, men den hade han kopt for farjen var fin, na for att locka till sig tjejer....killar....





7.30 a.m


21 November - Packa

Sov ut da vi kom hem ifran festen kl:8.00 pa morgonen. Jag och taxichoforen blev goda vanner pa vagen hem.
Sova - Pack - Resa
Brunas familj ar helt underbar. De vill att jag flyttar dit, de gor mig inget alls, allt Brasilien har att erbjuda. Mormor tyckte om mig sa mycket sa hon skulle kora mig till flygplatsen, farbor, mostrar, kusiner. Alla ville traffa mig, man blir lite som en kandis.

Sammanfattning av Sao Paulo:
Brasiliansk ol ar super god, maten och sotsakerna ar de dar lilla extra man far.
Shopping ort absolut, lite dyrt, men stort utval.
Stranden ligger ca2 h ifran staden, sa man kan aka och bada ocksa.
Folket: de kanns som man har kannt dom hela livet. Ar bjuden pa bade brollop och fodelsedagar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0