Turkiet

(1 TRY = 3,98 SEK, februari 2011, ca 15 C)

Turkiet

Jag flög hit med Turkish Airlines, bra mat och trevlig personal, dock kan man flyga billigare med Pegasus, men de serverar ingen mat. Jag fick dock smita genom passkontrollen för att hinna med mitt flyg, de var som på film, jag sprang ombord utan skor, för de var i handen efter säkerhetskontrollen. Men jag kom med… dock kom inte väskan med, den kom en dag efter. Helt ok!

Cesme

Nu bor vi på de lyxigaste jag har upplevt, Radisson BLU som är 5 stjärnigt och har Turkiets bästa SPA. Det är ett helt fantastiskt hotell, med utomhus och inomhuspool. Dock är utomhuspoolen stängd för tillfälligt, de är dock bara 15 C utanför så man vill inte använda den. Dock är det ca 15 C i havet. Helt okej men jag håller mig till inomhuspoolen.



Jag har unnat mig en helkroppsmassage i 55 min, helt underbart. En av de bästa jag haft, kostade bara 115 TRY. Helt okej.

Själva byn är super söt, en liten gågata som leder ner till hamnen. Påminner lite om Skiathos. Nere i hamnen finns en vacker borg, Cesmes Historiska Monument.








Cesme är en lyxstad för de som bor i Izmir, så de är inte särskilt billigt att bo här.                    

Izmir

Izmir är en Export och Importhamn för större skepp till Turkiet. En mysig storstad, med ca 45 000 invånare. Det är hit man skall åka om man vill shoppa. Alltifrån lyx tillsmå marknader. Vi gick in på alla sorts små marknader, jag köpte pärlor i lösvikt etc.






"Svensk flicka, socker dricka"



Till middag skall man äta den turkiska kebaben: Tek Iskender och till dryck skall man dricka deras speciella yoghurt: Ayran.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0