Argentina - Ushuaia

(2 C Grader)

13 December - Buenes Aires

Vi tog bussen tillbaka, med Tony Tour. Inte lika bra som vi tog till Mar del Plata, dock fick man gratis havannas.
Turen tog ca 5,3 h och vi var i Buenes Aires ca kl 18.00. Nar vi akte in till Buenes Aires ca 5 min ifran busstationen akte vi forbi nagot jag aldrig kunde forestala mig i Buenes Aires. Ett riktigt Favelas omrade. De var de varsta jag satt, tyvarr, pga av det maste man vara uppmarksam och passa sin vaska pa busstationen. Var forsiktig!

Tog en burgare pa BK och hangde pa hostellet.

14 December - Ushuaia

Ca 3 grader vid ankomsten!...
Vi hade bokat flyg med LAN airlines som vi flog ifran inrikesflygplatsen i Buenes Aires som bara ligger ca 30 min ifran stan och kostar ca 40 pesos med taxi ifran Palermo. Flyget var helt ok, dock pa 4 h flyg tid fick man 2 havannas. Inte okej, jag var dodens hungrig.
Nar vi anlande till Ushuaia kandes det som en liten fjallstuga, en pytte liten flygplats, dock valdigt mysig.
Vi hade inkluderad transport till hostelet: Los Cormoranes, en riktigt mysigt hostel. De ligger dock pa toppen av byn sa de ar lite motion, men det behovdes efter alla Asadors i Mar del Plata.
De ar nara till allt, bergen glaciaran, hamnen och staden, dar de bor ca 45 000 inv. En liten by, nastan alla talar engelska, for de ar en liten turist ort.
Vi checkad in och gick ner till byn.

Vi at pa det basta stallet: Bodegonfue Guino Restaurant. Vi at grillad kyckling med pumpamos, sa GOTT!!!
Helt kalrt den basta resataurangen. Bra pris och mysigt!

Bokade en tur, de finss massor att valja pa:Kort battur runt smaoarna for 80 AR$, en battur pa ca 8 h fram och tillbaka till Pingvinon och lite till for 180 AR$ eller en battur till pingvinon och alla dess oar runt omkring:Sealions Island, Piguines Island, Lighthuse Island och fa en guidad tur runt pa Terra del Fuego och buss till baka 300 AR$. Vi tog den med bat och buss sa vi far se allt. Bolaget heter: Tolkeyen Patagonia Turismo.

Det finns massa olika: Man kan ta en Jeeptur runt hela omradet och paddlakanot tillbaka 350 AR$, man kan ta en kryssning till Antartiskt ca 7-11 dagar och ett sistaminutenpris ligger pa 3 500 US$. Man kan ta en busstur pa 17 h till El Calafate, en kand Glaciar. Det finns massor att gora. Vi valde nagra olika for att se sa mycket som mojligt. Jag hade latt tagit Antarkisk turen om jag hade haft tid!

Drack lite mate och sov.

15 December - Batturen

Vi borjade morgonen med en morgonpromenad kl 07.45 och at den basta frukosten pa de hostel vi varit pa. Man fick ra egg sa man kunde valja sjalv om man ville koka eller gora omelett. Kaffe, oboy allt mojligt var serveat pa bordet. Vidare ner till hamnen, ett tips, det kostar 7 AR$ for att fa ga in i hamnen. Sa man vet om det. Val pa baten, drack vi mate och hangde tills den gick.

Det var ca 2C grader kallt, men sa haftigt att se sjolajonen, fyren var bara extremt vacker att se. 1 h senare var vi framme vid pingvinon. Sma sota pingviner, de ar inte dessa man ser pa tv, med gult pa halsen, de lever i Antartisk, men sma sota vit/svarta pingviner.

Vidare in mot land och vi fick en guidad tur pa engelska genom hela Terra del Fuego, varan guide var dessutom slackt med Thomas Brighes som har en lang historia har. efter en mysig runttur kunde man gora lite som man sjalv vile i 45 min, vi valde att ga pa valmuseet som lag ca 10 min promenad dar ifran. Helt otroligt haftigt. Dessa stora valsklatt som flutot iland jams kusten har de tagit till vara pa. (Intradet ingar i turen.)

Sedan tog vi bussen tillbaka, man skulle ha fatt se en sjo och bavrar. Meen vi var helt fardiga och sov hela vagen tillbaka. Nar vi kom tillbaka till staden valde vi att prova en ny restaurng: Marcopolo, den sag lite extra fin ut. Vi provade Kingcrab och Paelja. Kingcraben var helt fantastisk men paeljan var helt totlat skrap.

Hangde lite pa hostelet och drack Mate - Skarattade at allt mojligt fjantigt.

6 December - Glaciaren Mautial

Glaciaren lag ca 12 km ifran varat hostel, i omradet Aerosilla. Vi tog en taxi dit sa vi skulle hitta ratt, ca 20 AR$. De sa att de fanns en sittlift man kunde ta en bra bit upp, men eftersom sommaren ar har nu, sa var den nertagen. Sa de var bara att borja ga. De var helt obeskrivigt vackert! Vilken dal. Vi vandrade och vandrade och hade ett mal, men nar vi inser hur mycket sno och ostabilt det var valde vi att stoppa lite tidigare. Vi sag Glaciaren pa nara hall, dock var den nastan smalt, men vi sag den. Vi drack Mate och njot av dagen. Vi vandrade i ca 6 h upp och ner. Vi gick hela vagen hem. Vi insag ocksa att mina skor ifran Johanssons var inte sa bra som de skulle vara sa de blev dags att kopa nya skor och regnbyxor, for de regnar en del har.

Mario har en van som ager en butik har, sa vi gick dit DTT, absolut den mest prisvarda butiken, samma saker i andra butiker var det dubbla. Jag alskar mina vandringsskor och regnbyxor. Bra butik!

Sedan blev det middag pa varan favorit: Bodegofue Guino och at en god stek och ett gott tillagat lam som man skall ata har, da de ar Ushuaias spicialitet.

17 December - Parques Nacionales

Vi tog en buss ifran hostelet till parken, 70 AR$ och den biljetten kan man aka med bussen ifran flera stallen i parken, men vi hade bestamt oss for att gora den langa vandringen pa 32 km genom hela parken till La Pataya Beach. man kan ocka ta taget in genom parken, det taget ar kand for det ar det mest sodra taget som finns. men det tog inte vi, 65 AR$ for att ga in i nparken och valde promenaden.

Nar vi kommer ner till vattnet finns dar ett litet hus vi gar in i. En liten sjoman sitter dar och tar de lungt och saljer vykort och ger stamlpar i passet, for har ar The end of the World  (Fin del Mundo). Har kunde man ocksa ta en bat till ett mest sodra postkontoret om man ville och aka runt lite for 130 AR$. De tog vi. Vi var de andaste som gjorde det, sa en privat battur i en ribbat ut till en o som vi gick runt i ca 45 min och drack mate. Vidare i bat till La Pataya beach. I ca 4 h akte vi bat. Ifran stranden gick vi ca 12 km till restaurangen och kakade chorripan (argentisnk choritzo i brod) och tog bussen tillbaka till stan ca kl 16.30. I parken kan man ga till en punkt pa 1 500 moh och sta pa Chiles och Argentinas sida sammtidigt, vi kunde dock inte hitta den. Det finns bavrar och vackra sjoar att se i parken ocksa, men vi var helt slut, man ksnke skall ha 2 dagar i parken.

Nar vi kom tillbaka kopte vi en sallad tog med till rummet och at och sommande.

18 December - Checka ut

Vi hangde pa Hostelet och nere i stan, man hade kunnat aka pa en tur da varat flyg gick forst vid 18.00, men vi orkade inte. Vi var nojda med det vi hade set. Tog lite mate och softade. Annu en gang en lunch pa favorit restaurnagen: Bodegofue Guino.

Pa Flygplatsen traffade vi tva roliga man i ca 65 ars aldern. De raknade av vindar har nere i Ushuaia och hnagde lite da och da, men nu skulle de tillbkaka till BA. De var harliga!

Vi var pa hostellet ca kl 01.00 for flyget var forsenat 2 h, de var full fest pa hostelet, men vi var helt slut och somnade ganska direkt.

Sammanfattning av Ushuaia:

Man behover mer tid har. Jag hade velat ta baten till Antartiskt och El Calafate.

Men av allt de vi fick se utan det var helt fantastiskt.

Kyla i min smak, god mat och alla talar engeska har, eftersom jag super pa spanska.

Glom inte ta med passet till Nationalparken. Man kan fa The end of the World stampel i passet. VIKTIGT!

Helt klart vart ett besok!! och beok varan Favorit restaurnag: Bodegofue Guino.

Det kostar dessutom 28 AR$ att lamna Ushuaias flygplats.