Argentina - Buenes Aires

(1 AR$ = 1,818 SEK, November 2010)

28 November - Buenes Aires

Jag star och vantar pa min bror vid informationsdisken som vi avtalat tidigare. Jag vantar och vantar, men ingen Tobias. Jag fragade hur manga terminaler det finns och det finns A,B,C och D. Sa Jag fick leta en stund och till slut fann jag min bror. Vi kakade lite lunch for att fa nya krafter for att ta oss in till Buenes Aires.
Min bror han bokade sin resa med STA Travel, ca 14 000 SEK till Buenes Aires och ifran Iguasu Falls.

Vi fragade hur man tar taxi om man bara kan ta en eller ga till ett taxi bas, ta ALLTID ett taxi bas, de andra utanfor terminalerna lurar en. Sa var forsiktig. En taxi in till Central Buenes Aires kostade 130 AR$ pesos (220 SEK) och de tar ca 1 h att ta sig in till stan.
Vi hade bokat hemmifran ett hostel som heter Tango Backpackers i omradet Palermo i 4 natter, da vi betalade totalt 1 SEK for 4 natter. Bra pris, bra omrade och ett sakert omrade, nara till nastan allt.


Vi checkade in och gick upp pa rummet, vi bokade ett dubbelrum da vi reser en tjej och kille, for i dorms far man bara bo tjej och kille. Dubbel rum ar lite dyrare sa man kan komma billigare undan.

Vi gick ut pa stan for att kika runt, allt var stangt da vi insag att de var sondag och da ar det bara marknader som galler. Vi gick upp i Palermo omradet for att kika runt. Mysiga kvarter och massa marknader, enbart pa sondagar.

Vi gick och satte oss pa en restaurang for att kaka, da jag forklarar for min bror: Man masta vara jatte vaksam over sin vaska, de sjals overallt har. Vi brojar prata med tre tjejer som pluggar har, en ifran Colombia, en ifran Spanien och en ifran Sweitz. Nar de borjade rekomendera saker skulle jag bara ta upp en penna ur min vaska som jag hade mellan mina fotter, BORTA!!!! Personalen sa att de var en man bredvid oss i ca1 min, vi hade inte ens markt honom. Min vaska var stulen med: Pass, Visum till USA, Visakort, cach, GPS, alla ina bilder for min resa, min MP3, min argentina bok ALLT!!!! som var av nagot varde for mig!....
Helt tokig blev man, men vad kan man gora, som tur ringde de polisen direkt och jag hade en kopia pa mitt pass pa hotellet sa vi gjorde en polisrapport nastan dirket pa stationen, tjejerna vi just mott foljde med, da INGEN pa polisstation talade engelska, denna polis tittade dessutom pa en fotbollsmach medan han skrev rapporten. Hel tokig blev man. Polisrapporten klar, klockan var narmare 20.00 pa kvallen, man var helt slut och fardig, men inte far en tjuv mig pa daligt humor, in i duchen och fortsatta planer foljfoldes.
Vi tog en taxi ner till hamnen 40 AR$ for att ata pa Cabañas Las Lilas, denna var rekomenderad i "Gormet" och Brunas pappa hade rocomenderat denna for oss.

De ar den dyraste du kan ata pa, dock kom de in med mat hela tiden, sma forratter som man inte betalade for, sa man hade inte behovt bestall in allt vi bestallde in: calbress, choritzo, carpacho, enpanadas och gott Malbec vin. Efter en dag som denna unnade vi oss + att man skall unna sig kott i Argentina, en middag for tva, med 2 forratter, 2 varmratter, 6 glas vin blev totalt: 426 AR$ (800 SEK)

SKAL och NJUT!

29 November - Svenska Ambasaden


Nu var de ju dags och fixa allt. Till den Svenska Ambasaden for att fixa nytt pass. Den ligger pa gatan: Tacuari 147 och telefonnummer: 0054-4342 1422, ifall man behover, for vi var inte ensamma om att ha blivit av med vaskan pa liknande vis pa Ambasaden. Val dar kan man bara gora pass pa torsdagar och nu var det mandag. Jag kan gora ett tillfalligt pass, men da kan jag inte resa in till USA, jag kunde sjalv kontakta den amerikanska ambasaden i Buenes Aires om de gjorde nagot undantag, men de gor de inte. Man jag maste ha ett tillfalligt da vi reser innom Argentina. Da jag kan hamta mitt nya pass som tar 4 veckor att gora innan jag reser till Chile den 26 december. Nej de gick inte for de ar jul och de kommer att ta minst 5 veckor att gora ett pass.
Vi valde da att gora sa har for att ha chans att komma in i USA och foljfolja min resa:
Jag kommer tillbaka pa tordag for att gora ett ritkigt pass som de skickar till Svenska Ambasaden i Chile, sa har vi mer tid pa oss. De gick ok, men jag gjorde ett tillfalligt pass sa lange, man maste ha passfoton och de kostar 900 AR$ (1 600 SEK). Ett nytt kostar 800 AR$ (1 400 SEK). Hopp om att aka till USA.
En sak till man maste ha ar Personbevis ifran Skatteverket (telefon: 0046-771567567), res runt med det for att sitta i telefonko med dom ifran Argentina kostar 38 SEK / minut. Sa res runt med ett sadant ar ett tips.

Pa hemvagen gick vi jams Florida gatan, som ar en stor shoppinggata, de har verkligen allt.

De ar dock inte sa billigt som de sager att de ar, men lite billigare an Sverige. Vi lunkade pa och gick in i omradet: Recoleta, ett lite lyxigare omrade, mitt i stan och det ar har den kanda begravningsplatsen ligger "Cementerio de la Recoleta".


 Det var haftigt att se, varje begravningsplats ar ett hus, helt otroligt och den anvands faktiskt an idag. Sjalv tycker jag att de ar lite skramande med kistorna uppe ur jorden sa man ser dem. Men de var lackert att se.

Hangde pa hostellet lite, snackade med lite trevligt folk som reser runt.

Pa kvallen skulle vi till en annan restaurnag vi blivit recomenderade i "Gormet" som heter Standard, hade stangt igen och en bar byggs dar, sa den var inte kvar. Mitt over gatan lag en annan restaurang som var recomenderad i tidningen Gormet som heter: Sudestada, en asiatisk restaurang.

Super gott, lite lyxig, men ok pris. For 2 forratter, 2 varmratter, 1 efterratt och 3 glas vin Malbec gav vi 220 AR$ (400 SEK). Den rekomenderar jag varmt om man trottnar pa de argentinska koket, men man skall ata KOTT i mangder i Argentina. Jag at dock vattenbuffel, de var en annorlunda smak, men god.

30 November - Slappdag

Hostellet som vi bor pa har utflykter som man kan boka, sa vi valde att satta oss ner och boka hostel i Uchuaia och i Iguazu Fallen och lite bussresor hit och dit.
Efter att ha bokat gick vi till ett Argentinskt kok for att ata lite kott.
Det kom ett regnovader som pagick i ca 3 h och sedan fortsatte vi att slapp. Jag gick ner for att kopa en ol, den ar 1,5 l stor ol, for bara 20 SEK. Hur skall jag dricka upp den?

Jo, jag far ragga upp nagon som gillar ol. Hittade Lasse ifran Norge som delade en ol med som bodde pa Hostelet. De var en del scandinaver som bodde pa vart hostel. En del for att plugga, en del pa genomresa som vi.
Slappade pa Hostelet under kvallen.

1 December - Turistdag

Vi borjade dagen med att aka till Caminito, for att ta kort med en tango snubbe.


Vi gick i de mysiga gamla kvarteren och avnjot en god sallad pa restaurangen: La Barrica, agarn var 1/4 svensk, Leslie Lindvall. Han babblade pa och vi fick oss en tango show. Vidare in i San Telmo omradet som ar mer argentinskt, inte sa turistigt, har finns de manga hostel om man vill komma bort ifran turismen, men da skall man ocksa var okej pa spanska, da man a lite sakrare, for de ar inte ett rekomenderat omrade pa kvallen, heller inte La Boca omradet, men pa dagstid ar de mysigt, med kafeer och butiker att strosa runt bland.

Ner till hamnen for att ga jems vattnet, vi svangde upp vid Plaza de Mayo & Casa Rosada, tva politiska byggnader som ar vackra att se pa.

Varat mal med denna avstickaren ar det beromda Cafe Tortoni. Det ar kant for att de ar en gammal stil. De var riktigt charmigt, vi var dar runt kl:15.00 och da fick vi vanta ca 15 min pa ett bord. Fikan var ok, men ingen tipptopp, men charmen i kaffet gjorde att de smakade battre.

Vi tog en taxi till den kanda Jardin Botanico for att strosa runt i den botaniska tradgarden.

Tillbaka till hostelet for att fa recomendationer av dem pa restaurnager. Vi ville ata argentiskt, da recomenderade de Siga la Vaca, den lag i hamnen. Totalt kostade en middag for tva dar 180 AR$ och da ingick 1 l vin/person, en argentisnk grillbuffe, Asador och massa gronsaker och tillbehor. Val vart ett besok, vi holl pa att spricka.


Sammanfattning av Buenes Aires:
De ar inte en av mina favoritplatser.
En storstad, med shopping, varmt klimat, god mat, trevligt folk.
Gillar man storstader med mycket gott kott, ja da gillar man Buenes Aires, men de ar inte min favorit.
Dock okej billigt att shoppa, men inte WOW billigt.
Helt klart maste man besoka Caminito, Siga la Vaca och Cabañas las Lilas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0