Peru - Inkaleden

(1 Soles = 2,5 SEK, ca 22 ´C)

10 Januari – Lima

Landade i Lima och på flygplatsen kan man hyra en mobil för 10 US dollar, helt vart de och man betalar räkningen när man lämnar landet, men ringer någon till dig betalar du ingenting. En sådan hyrde jag och sedan ut för att ta taxi till hostelet. Jag betalade 70 Soles, jag blev lurad, de skall kosta max 45 Soles till stan jag skulle till.

Jag bodde i området Los Barranco på hostelet: Point Hostels. Ett lugnt och stilla område, men man måste ta taxi till allt, ca 5 soles till Miraflores som ar själva centrumet, så de är lugnt.

En bra hostel kedja och billigt, ca 10 US dollar för en natt. Jag bodde med 2 hollänska tjejer och 3 australienska tjejer, dock sov de nästan hela tiden, så jag hängde med ett brittiskt par: Daniel och Ashley.

Ut på promenad:


Jag såg vattnet, en mysig kyrka och jag blev rekommenderad till en restaurang som heter: El Muelle som serverar den typiska rätten ifrån Peru: Ceviche. Rå fisk i chili/lime sås, serverat med pumpa. Super GOTT!!!


Vidare tog jag en taxi in till Mira Flores. Jag gick till det nya shopping centret som är byggt in i bergsväggen:

Larco Mar Mall
, ett dyrt shoppingcenter, vidare jäms gatan: Jose Larco, centrum gatan. Gick upp till parken Kennedy för att läsa lite, vidare upp till den indianska marknaden.

Självklart fick jag göra lite shopping, de är ju sista landet i Sydamerika för den här gången. In mot stan igen och jag hittade: Parque Tahuantinsuyo Huaca Pucllana,

en gammal liten Inkastad som de hittade för ca 60 år sedan, jag gick ihop med en amerikansk grupp ifrån Texas.

Vidare hem för att ta några Gin & Tonic i baren med Ashley och Daniel. Bartenden var helt galen och ifrån Portugal, de blev visst fler än en Gin & Tonic.

 


11 Januari – City Tur

Jag bokade en City Tur med mitt hostel, ca 55 Soles,

 Vi blev upphämtade i Centrum och runt i Down Town

, Miraflores, ner till San Francisco Kyrkan

dar alla hans bröder, släkt och vänner låg begravda, ca 1000 skelett fick vi se ligga jams kanterna inuti kyrkan.. Lite obehagligt men en bra guide så de gick att smälta. Vi åkte förbi Favelas då de barättade om ”Svalorna” de är en hjälporganisation som hjälper folket i byarna med skolarbeten, hemhjälp, och barnpassning. Ett bra volontär projekt.

Lima ar en stor stad, men väldigt mysig. Jag rekommenderar helt klart att bo i Miraflores.

Idag bytte jag till Hotel la Castellana i Miraflores,

för idag börjar rundresan som jag köpt med GAP Adevntur och igenom STA Travel, för 7 400 SEK. (Inkluderat i priset: 1 natt i Lima, 2 nätter i Cuzco på hotel: 4 dagar på incaleden / Maccupichu, tält och 3 rätters mat 3 ggr om dagen under hikingen)

Jag tog en runda på stan för att äta lite lunch, den andra populära rätten: Lomoseltav, Kött med ris/bönor och en stark Chilisås till de drack jag den rödmajsdrycken: Chicho.

Postade lite vykort…

Sedan var det första mötet med GAP Adventur, för att träffa några av de andra i gruppen. Stevi och hennes pappa Dess ifrån Australien.

Efter mötet tog jag en promenad till Parque Kennedy för att äta på en restaurang jag blev rekommenderad: ”El Parquetito”. De hade super god Ceviche och jag tog en god Mauaqua Pisco Sour.


Vilken kväll, med härlig Inca live musik….




12 Januari – Cuzco

Flyget tog ca 1, 25 h, så de gick snabbt, Flyget var bokat med Gap, vi flög med TACA Airlines. När man landar i Cuzco får många ont i huvudet pga att Cuzco ligger pa 2 400 möh, de kan kännas lite tungt att andas, men jag kände faktiskt inte av något.

In till Hotellet: Prisma som låg centralt till allt, ca 50 US dollar/natt.

Vi fick en statsrundtur i staden av vår blivande guide till Machupiccu, Fernando. Vi gick till Placa de Armas som ar den mest Centrala delen,



med restauranger och barer, bort till den stora marknaden: Mercado Central.


I denna marknad kan man finna allt! Kläder, mat, kött, majs i alla dess färger, smycken, instrument etc. ALLT!.



Till huvudgatan ”Avenida el Sul”, shopping, restauranger etc.


Möte kl 17.00
med hela gruppen: Vi var 7 ifrån Australien, 6 ifrån England, 1 ifrån Canada och lilla jag ifrån Sverige. Vilken grym grupp vi var! Jag frågade vem som ville sova med en ensam liten svensk, Brianna ifrån Australien ville dela tält med mig, de reste nämligen tre. Super duper!

TIPS till Incaleden: Ficklampa, sovsäck, vandringsstav, toalettpapper (sno ifrån hotellet), varmkläder att sova i, regnjacka, PASSET och energibarer att äta.

Käkade middag med Dess på Platero, en Peruansk restaurang i Centrum.




13 Januari – Pinkuyuna

Första dagen åkte vi runt med buss för att se små byar där GAP samarbetar och hjälper till med volontärarbeten. Vi började i en liten by: Planeterra. Kvinnorna färgade gran och gjorde halsdukar, kläder etc.





Vidare till Secret Valley of Incas
, vi tog en promenad på ca 2 h igenom byn: Pisac Ruinerna och fick verkligen se hur de har kämpat upp till toppen med stenarna. Vidare till lite lunch.




Ca 2 h med bussen till byn: Pinkuyuna, där vi skulle sova på Hotellet Incas Garden, men först upp till: Ollantaytambo Ruinerna för att se en annan Inca by, man kan se ett huvud som faktiskt inte är urgröpt ur berget och bredvid huvudet kan man se en stad upp i bergen.




Vi gjorde även lite shopping:

Vi gick en sväng på marknaden och sedan åt vi middag på Blue Puppy, de har allt att erbjuda, dock dyrt, ca 40 Soles för en middag.

Sov



14 Januari – Incaleden ”The Inca Trail” 45 km till Maccupichu

DAG 1

06:30 upp för att ta bussen till början av leden.


Passkontroller sker under vägen och de måste vara det passet som du bokat resan i, så jag hade kopia på mitt gamla och mitt nya med mig för att komma igenom kontrollerna.

Vandringen var igång…. Ifran Piskacucho på 2 650 möh.




Första dagen var inte så farligt tungt, men de är tungt att andas när man går så man pratar inte när de går uppför. Som tur hade vi sol enda fram till lunchstoppet i Tarayoc.


Där serverades lax med ris och en soppa till förrätt.  Man blir alltid serverad coca-te för att orka andas, en del dricker de en del drack de inte. Jag prövade både te och tugga bladen. Jag kände ingen större skillnad på andningen, men mitt blod rann snabbare när jag skulle ta blodsocker…


Toaletter finns, men de flesta är stå-toaletter, och som sagt ta alltid med toapapper.

Efter 12 km var vi framme vid vår första tältstopp ca kl 17.00, Wayllabamba på 3 000 möh.




Bärare:
Vi har bärare med oss, man räknar 20 bärare på 15 gaster som vi var. De bär 25 kg/person, medans vi bara bär en dagväaska, för de bar våra saker, man får dock bara ta med sig 6 kg/person inkl sovsäck och liggunderlag.

Där kunde vi köpa öl och vara stolta att vi klarat första dagen, men tycker man att första dagen är tung så klarar man absolut inte av resten av vandringen.

Kl: 18.00 var de middag och vi spelade kort och skojade.




Brianna hade med sig engångstandborstar, helt perfekt så slapp man springa runt i mörkret och vi tog oss en öl i tältet, man blir lätt full när man är så högt upp i bergen….=)

Allt ar så obeskrivligt vackert, man går igenom dalar och vattenfall.



15 Januari – Dead Woman Pass – 4 215 möh

DAG 2

05:00 väckning, de gav oss coca-te för att vi skulle bli varma, frukosten var serverad. De ända vi gör är att packa sovsäcken och våran väska. Till frukost fick vi pankakor och Quinoa, liknar havregrynsgröt.


06:00 ut på leden.


Toa och vatten pauser gör man helt efter eget behov, vi har pauser efter 2 h tillsammans för att vänta in de flesta, men man går i sin egen takt och ibland ser man ingen framför sig och ingen efter sig, så man hoppas att man går rätt…=)



Vid 11:00 tog vi en fikapaus för att får energi för att ta sig över Dead Woman Pass.


Man såg de hela tiden,  men de var tungt, hela tiden höga trappsteg, men tog man de i sin takt och var ganska tyst, jag blandade ut en energidryck i mitt vatten, de var perfekt.

Kl: 12:30 var vi på toppen, kallt inte mer än 12 grader var de på toppen, vi såg snötäckta berg på avstånd, men de var inte varmt, efter att ha väntat in alla var de dags att vandra neråt till varat nya kampingläger i Paqaymayo, på 3 600 möh.


I mad it!!

Vi var där runt lunch kl 14.00. 3 rätters lunch och en tupplur! 11 km lång vandring uppför.

Sedan var de kortspel och vi målade hennatatos på varandra, ngt som Brianna hade med sig. Sedan var de dags för middag. Fernando och Carlos som vara våra guider barättade spökhistorier och alla tjejer blev helt livrädda…. Mark och Mat klädde ut sig och gick och spökade i tälten hela kvällen… hopplösa…

Läggdags

16 Januari – Runkuraqay Pass, 3 900 möh

DAG 3

05.00 upp för att snart börja varan näst sista dag som skulle bli 16 km lång.


Idag var det regn…. Vi började gå uppför till Runkuaraqay där vi kunde se den döda kvinnan ligga ”Dead Woman Pass”.  Där hade vi också en sermoni till gudarna för att vi skulle få passera vidare över bergen.


Vi fortsatte nedför och vidare. De var så disigt så man såg ingen bakom sig och ingen framför sig, man trodde ibland att vägen tog slut, men nej då skulle vi klättra nedför stupen och uppför stupen och ner i grottor.







Lunch på Toppen av Phuyupatamarca där fick vi även en tårta som kockarna bakat.


Vid de här lagret var allt blött och knäna värkte, men man fick bita i de sura äpplet och fortsätta.


Vid 16.00 var vi framme vid Wiñywayna, 2650 möh
, här skulle vi kampa våran sista natt. Här kan man också duscha och ta en öl i en bar.


Öl fick de bli
, dusch var ingen ide eftersom vi ändå inte var framme och skulle svettas mer imorgon. Sally, Stevi, Stephani och jag tog en öl i baren….=)

Vi käkade god middag och hade en sermoni med våra bärare/porters för att ge dem dricks och tacka för att de burit allt för oss. Sedan spelade vi kort och hade en stört rolig kväll.

Vi gick tidigt i säng för att vi skulle upp tidigt dagen därpå.




17 Januari – Machupiccu

Dag 4

03:00 väckning för att köa upp till porten som leder till solporten till Machupiccu. Stjärnklarhimmel och vi var först till porten.




05.30 öppnade porten, trappor i ca 4 km till porten brukar tydligen ta 2 h, men vi powerwalkade till porten för att vara först i parken.



Kl 06.30 var vi vid ”the Sungate”. Såg soluppgången över Machupiccu, så obeskrivligt vackert!


Så var de 2 km ner till själva perken, man måste gå ut ur parken och in igen för att få stämpeln i passet. När man väl var inne i parken fick vi en guidad tur av Fernando.





Man var ganksa trött, man kan också vandra upp på Wanyapicchu, men man vill inte se ett enda trappsteg efter detta. Vi vandrade runt på egenhand i byn och sedan tog vi bussen ner till själva stan, käkade lite mat och gick in på matmarknaden.

Sedan var de dags att ta tåget tillbaka till Pinkuyuna och vidare med buss till Cuzco. Där bodde vi en natt till på hotellet Prisma, vi valde att alla skulle gå ut och äta tillsammans för att säga hej då.

De blev lite fest, vakna i ca 24 h och Piscosour på det, de blev ett väldans liv på hela gruppen på nattklubben Mythology.

 



18 Januari – Cuzco

8.30 var det fortfarande snurr  i skallen….

Jag, Bridget och Steven skulle vara 2 nätter till i Cuzco så vi tog in på Point Hostels  som låg ca 5 min promenad ifrån hotellet, ca 10 US dollar/natt.

Där checkade vi in och mötte upp med resten av gänget för att ta en massage. 20 Soles för en helkroppsmasage. Helt underbart och det behövs när man har gått så långt.

Vegistariskt lunch i Plaza de Armas på toget ifrån ett veggi ställe.



Vidare till Marknaden med Brianna och Whitney för att strosa runt och dricka Yogi, super god, liknande yoghurt, men godare.



Sushi till middag på Kintarc,
super god sushi!

De var dags att säga hej då till mina Australienska vänner: Brianna, Heily, Sally, Stevi och Dess.


Somnade tidigt; Sov i samma dorm som  Bridget och Steve + 3 brasilianare som var riktigt roliga….=)

 


19 – Januari – Riverrafting

Nu var de dags att hitta på något speciellt. Sista heldagen i Sydamerika.

Jag bokade Riverrafting med hostelet, ca 130 Soles inkl lunch, blev hämtad vid 9.00 ifrån Hostelet.

På turen var de 3 brasilianare, 2 amerikaner och jag. Vi hade sjukt kul, dock var de väldigt kallt, men med en bastu på de så var det okej…=)



Junder föll ur båten så han blev skuldig att bjuda oss på öl, så vi alla sex gick och tog en öl tillsammans. Jag tog med mig Nami och Saulo till Marknaden för att dricka Yogi.

Sedan hängde jag på Hostellet med all möjliga, Steve, Bridget, Alex ifrån England, Mac ifrån Belgien, Taylor ifrån Canada. Vi hade en grym kväll.


Lovade att möta upp mina brasilianare och drog med gänget till Mythology, där var de salsa kväll. Vi fick lära oss salsa och sedan dansade jag runt där hela natten mad Saulo….=)

 



20 Januari – Lima

Flyget skulle gå kl:13.00, så jag packade och åkte till flygplatsen kl 11.00. Då vårat flyg blev inställt, blev rekommenderad att åka med Peru Airlines nästa gång, jag reste med TACA, res aldrig med dem., värdelöst!

Flygplatsen stänger kl 15.00 och jag hade conectng flights i Lima…. Tillslut kom vi med ett flyg ifrån Cuzco kl 15.05 med Peru Airlines.. Lyckligt vis. Jag delade taxi med Daniel och Doris till Centrum.

Tog de ganska lugnt och hängde i Miraflores. Skulle ha mött upp Saulo i Lima, träffade han en stund, men var ”tvungen” att gå….Han var söt dock…

Åt min sista middag på Parquetito och en god Ceviche och träffade ett par ifrån Sanoma, Kalifornien. De har en vingård där. De ville jag skulle åka och hälsa på dem när jag kom till San Francisco….

Jag tog in på Peru Backpackers i Miraflores, de kostade 33 Soles/natt. Super centralt och mysigt!
Sov..

Samanfattning av Peru:
Skall man se Machupicch och har hälsan i behåll så skall man gå Inkaleden! Man skall inte göra det på något annat sätt.
Man skall åka till norra delen och se Amazonfloden, det är tydligen den bästa djungeln är i Peru och inte i Brasilien.
Titicacasjön är inte så mycket att se, men vill man skall man se det.
Ett tips är att avsluta i Peru, då man vill göra mycket shopping här.
Man måste dricka Yogi på Cuzcos marknad och äta Ceviche.
Alla säger också att man skall käka på Restaurnagen Jacks i Cuzco, men de finns bättre ställen!

Mitt favoritland av Sydamerika är PERU!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0