Chile - Santiago

(1 SEK =57 Chilenska Pesos)
(28 C grader)



26 December - Resan till Chile

Jag bokade en dirketbuss ifran Mar del Plata till den internatinella flygplatsen i Buenes Aires, totalt: 176 AR$ och tog ca 6 timmar, Tienda Leon. Dock ingen mat, men vi gjorde ett matstopp pa ca 20 min. Perfekt!
Vidare ut pa flygplatsen, jag flog med Canada Air, som bara skulle mellanlanda i Santiago och vidare till Toronto, jag blev lite sugen pa Toronto, men men, mer sol har aldrig skadat nagon...=)
Lyxigt flygplan och riktigt godmat, dock ar detta mitt dyraste flyg pa hela resan 2900 SEK, men vart priset, jag angrade dock att jag inte tog bussen till Chile, det hade varit sa mycket att se pa vagen, men men.

Nar jag landade efter 1 h 25 min stod Richardo och Francisco och vantade pa mig. De tog mig pa en runda genom stan, och vi bor precis nedanfor bergskedjan Anderna. Super fint, jag har som ett eget litet hus pa tomten, med pool. De ar delux!.

Francisco ringde over nagra vanner och vi gjorde en BBQ, super trevligt, de fick mig att kanna mig valkommen, dock ar engelskan pa lag niva, sa jag maste ta tummen ur munnen och lara mig spanska nu, dock suger jag pa det...=)
Jag fick en ny upplevelse av dryck tva chilenska drycker, Funchop (Fanata/ol) och Piscada, (en sprit gjord pa vindruvor och cocacola). Helt ok drycker, men haller mig fortfarande till mitt goda chilenska vin. Nagot man maste veta har ar "Vion" betyder du typ, det anvander de hela tiden.
Mamma Suzanna ar ocksa helt underbar!.

27 December - Ida pa aventyr

Jag promenerade hela dagen for att finna en turistbyro med karta, hade inte en aning vart jag var, men fick gott nog lite hjalp pa vagen. Jag har akt Metro, det ar absolut det basta man kan gora i Santiago om man latt och billigt skall ta sig fram, jag har kopt ett "Bip" kort och laddat det med 8 ggr och de kostade 5 700 CH$. Jag akte till ett shoppingcenter och shoppade lite, trots ingen plats i vaskan.. "Apumanque" ett bra och billigt shoppingcenter, vidare en promenad till det nya shoppingcentret, med Qvicksilver, Levais, Disel etc. Det ar dyrara an i Sverige, men ett riktigt fint centrum, "Parque Arauco". Dar finns massor av fina restaurnager och turistinfo.

Jag fick lite info om vad man skall gora i Santiago och mer.
Man maste ta sig till Valparaiso och Viña del Mar, ca 1,5 h utanfor staden. En fardig tur ca 70 US$.
Man kan valja att vandra i Anderna, ca 45 US$ och aka pa vintur i bergen, ca 55 US$.
Fick lite tips och vidare runt pa en promenad. Mittemot centret ligger en fin park, man kan lasa en bok i.

Pa kvallen tog jag och Francisco en lugn kvall, med lite skitsnack och cocacola.

28 December - Metropolitano de Santiago

De ar en "national park" som ligger i centrala Santiago, man gar av vid Baquedano hallplatsen.
Man kan valja att ga pa Zoo, att ta "taget" upp och man kan ga upp. Jag valde att ga upp och ta taget ner.
Ga upp ar 6 km i varme och stupande berg, sa de var ganska segt, men ok, jag var helt klart vard en glass nar jag kom till toppen.



Vidare kan man ga runt och se Jungfru Maria och hennes kyrka, riktigt vackert. Man kan sakert andra dagar ta en linbana over kullarna, dock var de stangda just nu. Men jag trallade runt dar pa toppen och njot av utsikten, tog taget ner, 1000 CH$.
 
De som ar sa skont med Santiago, ar att det luktar svensk sommar. Det doftar ljuvligt!.
Vidare ner i Down Town och hangde,

tog en kaffe i Parque Forestal

och sedan vidare med Metron till Santa Lucia. Santa Lucia ar ett fint shoppingomrade, men hall i vaskan!.

Hem for att mota upp Francisco for att aka pa en BBQ.
Jag hade stort kul, pa 25 vaningen pa taket grillade vi och drack Piscado. Vilken kvall under stjarnona i storstaden.

29 December - Tranquilo

Idag tankte jag fa lite sol pa min branna, da de var mulet. Men tog anda en promenad till till Los Dominicos, en lite park dar man kan hanga och lasa en bok, vidare hem, kopte ett stort glasspaket och spikade fast mig framfor TV:n, de var gott. Francisco, Filip och jag hangde hla kvallen vid grillen. =)

30 December - Bailar

Pa morgonen fixar jag och Susanna lite i tradgarden, sedan skall hon ta med mig pa danskurs.
En mixad latina lektion, och herregud. De som gar pa denna kursen dansar verkligen loss, det de inte far dansa loss hemma. Vilken dirty dancing!.. Men sa kul! Nu har vi satt upp mig pa lektioner. Jag har fortfarande 5 lektioner kvar pa World Gym...=)

Vidare in till stan Los Leones omradet, for att kolla om mitt pass kommit till ambasaden. De borjar bli ont om tid...
De kanske inte blir ngt USA for mig, Jag far kolla igen den 2 januari, det ar sista chansen...

Richardo hade fodelsedagsfest pa kvallen, sa vi drog till ett stalle som kallas "The Sports Mall",

dar var en riktigt mysig bar, vi satt pa overvaningen och ahde en trevlig fest.



31 December - New Years Eve

Tog en danslektion pa morgonen och nar jag kom hem la jag mig vid poolen och solade. Lite gott skall man fa ha nar man har semster...
Jag tog de ganska lugnt, dock nar jag inser att klockan ar: 22:00 och Francisco sover.. Jag borjade fa lite panik, jag ar ju svesnk, och vart ar festen!
Vi kakade och de var ingen brodska... Fest de blir de sedan.
De jag inte fattade, for i Sverige ar de ju lite annorlunda.
Man firar innan 24:00 och under tolvslaget med familjen och sedan borjar feste ngn stans med vanner...
Kl:24:00 stod vi pa bron vid Los Dominicos och sag fyrverkerier skjuts upp ifran Anderna...=)

Vidare till Richardo, sedan till Filipe och till slut till Camillos hus..



Vilken fest, nu kallas jag for "Suecca Loca", "Gringa Monkey" och "Casanova". Det sista vet jag inte varfor, men apan ar for att jag dansade runt hela festen som en apa. Helt galet!
Francisco fick slita loss mig ifran festen och tvinga mig ga kl:09:30 pa morgonen..
Vidare till Fiskmarknaden (Mercado Central) som ar kand att ata fyllekak pa efter stora hogtider, den har alltid varit oppen den 1/1 i 200 ar. Nar nagon bestaller fyllekak till en nar man har rakt somna, tror man de ar en saftig hamburgare som kommer in, men nej. Jag far en skal med ra, kall fisk med lite kryddor...? Jaha.. De var bara och ata.
Hem till huset och fortsatta festen, jag somnade dock kl 10.30, medans de fortsatte till kl 13.00...

Vilken fest!!

1 Januari - BBQ

Kl: 15:30 tvingar Francisco upp mig for att slanga i oss Mc Donallds, vidare till Gamillos hus for att grilla och bada.
Festen tar liksom aldrig slut.. Ol, drinkar, Piscola, allt mojligt, BQ och bada i poolen. Jag lovar att den poolen var inte sarskilt frach efter varan lilla BBQ...


Fulla som kastruller, skall vi hem till Santiagos hus for en ny BBQ, kl: 20:30.
Jag och Francisco kan inte hitta ngt kott i ngn butik att kopa for att grilla...
Vad skall vi ha till BBQ, tillslut bestamde vi oss for att kopa mc donallds till alla. Sa de var den BBQ.

Denna fest slutar heller inte foran kl:8:30 pa morgonen. Jag ar helt slut!!

2 Januari - Ironman 2

Sov till kl:15:00....
Hyrde Ironman 2, sov, at lite chips och glass...
sov!

3 Januari - Vintur, Undurraga

Idag var de dags att gora lite turistsaker.
Upp tidigt pa morgonen for att mota upp guiden pa Turistik pa Parque Arauco, dock kan man fa gratis transfer ifran hotellet, men jag har ju inget hotell..
De tog ca 1 h till Vineriet och bakom mig pa bussen satt ett norskt par ifran Oslo. Lite kul...
Vi snackade och hade det riktigt trevliogt, Guiden Dave visade oss runt och pratade bra engelska.




Vin ar ju Chiles femte storsta export ifran landet och jag ma saga att de kan varkligen gora vin. Verkligen en vacker vingard och sjalvklart fick vi smaka pa vin:
1. Aliwen Vitt: Riktigt gott, inte sott, inte beskt utan helt perfekt, Jag ar ingen vittvin drickare, men detta var riktigt gott och gar pa ca 6 US dollar pa vineriet.
2. Aliwen Rott: Detta var ocksa helt utsokt, helt perfekt till en god kottmiddag, latt drucket men riktigt gott, samma pris pa denna flaska, 6 US dollar (Normalt 16 US dollar).
3. Sebaris Rott, Druvan ar Syrah: Ett tjockt, lagrat vin, 14 ar. Helt perfekt till nagra goda ostar eller en god chokeladtryffel. Finare och en helt annorlunda smak, men den gav mig en upplevelse, litet dyrare, dar 10 US dollar, (vanlig affar 38 US dollar).
4. Late Harvest, Ett desert vin.. Valdigt sott, men som sagt ett desertvin. Inte helt i min smak, kostade ca 8 US dollar, (i vanlig butik ca 18 US dollar).

Nar jag kom tillbaka ifran turen unnade jag mig en lite dyrare lunch pa Parque Arouco pa restaurnagen Pecific. En god laxbit med spenat och ris. Inte helt fel nar man var lite snurrig i skallen.
Kollade pa lite andra turer man kan ta, fick ett privat tips ifran en guide till den har mailen: www.agenciamet.cl /[email protected]. Dar man kan fa tag pa allt mojligt i Chile.
Hastridning, tracking i Anderna, river rafting, allt mojligt, dock lite mer aventyrligt. Har kontaktat dem for att rida, men inget svar annu.

Promenerade hem och gick till gymet och gjorde Body Power med Elvis.

Jag lever nastan som en lokal har i Santiago.
Jag har gym kosrt, buss/metro kort. Jag promenerar runt overallt och hanger overallt.

Efter gymmet kom Francisco och Filipe hem och skulle dra ivag mig pa "Lyxmiddag" PizzaHut.
WOW!
Efter den upplevelsen och en massa stort kul flangade sa drog jag och Angi pa en fest..
Vi gick hem tidigt.... 04:30.

4 Januari - Pass / Svenska Ambasaden

Idag var det dags att fa mitt pass! Antligen!!
De var inte svart att hitta Ambasaden: Avenida 11 de Septiembre 2353, 4 Piso Providencia. Ligger vid metro stoppet LÑos Leones. De var sa trevliga pa den Svenska Ambasaden har! Stort plus till dom!

Idag blev en fixar dag:
Visum: Esta till Usa med mitt nya pass.
Skriva lite och fixa lite i min resplan, boka lite hostel etc.
Snart skall jag ga och dansa med Marchello.

 

5 Januari – Valpariso // Vina del Mar

Man kan ta sig latt och smidigt till Vina del Mar och Valparaiso med olika bussbolag, det billigaste och baste bolaget ar Tur-Bus, 200 SEK.

Jag och Pilar tog hennes bil dit, de tog ca 2 h att kora. Vi borjade med Valparaiso. Vi tog hissarna upp till toppen. De tar ett valdigt mysigt omrade pa toppen, live misik, goda restauranger och cafer, de tar aven har som de flesta hostels ligger.






Vi njot av den harliga musiken och en god kaffe.

Vi tog hissarna ner igen och gick ner till hamnen med all skepp och fiskebatarna, de luktade sjolejon.

 En riktigt mysig stad pa kvallstid, men egentlign inte arskilt mycket att se, sa en dag racker i Valparaiso.

Vidare tog vi bilen till Vina del Mar, ca 20 min med bil och 45 min med buss.

Vi akte igenom centrum, San Martin och bort mot stranderna, Concon, den mest kanda Ranaca och vidare till ett empanadas stalle, de smakade inte samma som de argentinska, men de va goda pa de chilenska viset, jag rakor och Pilar tog musslor.




All mat ifran havet ar de man skall ata i Chile, de kan verklign tillverka god havsmat.

Ner till stranden Ranaca och sola!

Havets teperat ur ligger dock pa 14 C. Sa de var ingen hitt att bada. Richardo dok upp och vi akte ner till San Martin I solnedgangen och at glass pa ett av de mest populara glasstallerna.

Hem igen vid midnatt….

6 Januari – Shopping

Shoppingdag I Santiago, forst till Apamanque, det ar billigt, men de har  inte sa mycket att erbjuda. Vidre till Parque Arauco. Sa mycket att erbjuda, de ar dock samma priser I Sverige som har I Chile pa Levis, Diesel, Quicksilver etc.

De har enormt utbud av allt och en myig park pa utsidan som man kan lasa en bok i.

Jag kakade en super god Sushi pa Sushi Hollic och avslutade med en kaffe ifran Starbucks, trots daligt kaffe som vanligt, sa njot man av ogonblicket.

Dansade med Michelle!.... Jag borjar bli en riktigt bra latino dansare, trots mina Viking moves!

Middag pa ett nytt Sushi stalle, PlanetSushi. Super GOTT, ligger I den myiga delen: Province Barcelona och de serverar grymt goda Mojitos!..

 

7 Janauari – Hasttridning i St Christiano Mountins

Jag tog Metron genom stan till omradet Peñalohen och vidare med taxi till gården som heter: Las Pircas Centro Ecuestre.  Vilken rolig taxi resa, har plockar man upp alla tills taxin ar full, de ar bara ”the chilien way”.

Min Guide som skulle rida runt med mig heter Christoffer och min häst heter Expresso. Vackra Argentinska hästar. Vi red upp i bergen, genom skogar, vattenfall, floder och upp in genom kaktusar. Nar man red runt har sa kändes det som man var med i filmerna: ”Bröderna Cartwright”. Obeskrivligt vackert och stilla.






Efter halva turen kom vi upp långt i bergen och mötte en man som heter Daniel, han bor och lever här ute i bergen, han kände till Selma Lagerlöf, för han har läst boken Nils Holgersson, de var lite kul. Vi drack Mate och njöt av en liten pause.

Vidare ner till floden, där flera tältade och badade i floden.


Vilken natur uppe i bergen, man kunde se Santiago stad ifrån en punkt som vi stannade till vid.

Jag fick tag i denna gård för jag googlade och fick fram: www.agenciamet.cl  de har äventyrs resor och sa fann jag hästridning genom denna sidan: www.equilibre.cl och ringde +569-991 6052 till en tjej som heter Sandra. Gården har ca 20 hästar och ca 3 turer i veckan.

8 Januari – Viña del Mar

Francisco, Pilar och jag tog bilen till Viña del Mar för att sola och bada. Solen sken i Santiago, men efter 2 h bilresa kom vi fram till ett disigt Viña del Mar. Sa vi gick runt i ”Parque Quinta Verara” och runt i Kyrkan. De visade mig de stora konserthuset som de har en stor festival i varje år i februari. Efter en liten promenad till vänster om parken hittade vi en liten handkraftsmarknad. Allt ifrån små smycken till stora keramikvärk, billigt och mysigt.




Pappas klocka, som fanns här 1966.
Vi tog oss vidare till stranden Bravissimo för att ”sola”, men de var super kallt. Vi tog en glass på den kända restaurangen ”Bravissimo”. Super god glass.

Vidare hem för att festa till de. Förfest hos Francisco dessa chilenare som festar hela natten, förfesten höll på tills kl 2.00 på natten, tog oss in till Down Town till nattklubbenMetro Central” Riktigt bra musik och de är tre våningar, så vill man bara hänga kan man göra det.

I detta området stängde all klubbar kl 5:00. Dags att åka hem…=)

9 Januari - BBQ

Idag skulle Franciscos vänner anordna en BBQ till mig för att jag skulle åka hem.

Den började vid 13:00 så vi skulle hinna dricka innan jag skulle flyga till Lima. Full fart, Grillat gott kött i mängder, sola, bada och ha de gått. De blev en hel del Piscola, ganska för många… Men gott var de.





Filip hade ett roligt husdjur, en igelkott, de var tydligen populärt att ha nu…=)

Natten avslutades med mer kött, nakenbad och alldeles för mycket Piscola. De var verkligen dags att åka hem kl:2.00, Då mitt flyg skulle lyfta kl 6.00.


Sammanfattning av Chile:

Helt klart skall man göra lite mer än vad jag gjorde.

Man skall ner söder till de vackra vingårdarna.

Upp norr till San Pedro för att bada i mineral källor.

När man är i Chile får man inte lov att missa: Viña del Mar, Valpariso, San Pedro, Sushi, Mercal Central och Salsa lektioner!

Ta bussen ifran Buens Aires istället, de är en fin vag och den kostar 550 SEK och tar 16 h. Istället för 2 700 SEK med flyg.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0